The correlation between students’ self-confidence and their speaking performance

Hidayati, Rizky Al (2021) The correlation between students’ self-confidence and their speaking performance. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Rizky Al Hidayati - 1601121104.pdf

Download (2MB)

Abstract

Berbicara merupakan kemampuan berkomunikasi dalam kehidupan sehari-hari. Lancar berbicara bahasa tertentu menjadi tujuan dalam mempelajari bahasa tersebut. Meskipun Mahasiswa IAIN Palangka Raya telah mengikuti lima semester di kelas berbicara, banyak siswa yang memiliki kemampuan berbicara di bawah standar — dan beberapa penyebab kekurangan tersebut adalah seperti kurangnya latihan atau faktor dari psikologi.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki hubungan antara kepercayaan diri mahasiswa dan performa berbicara, kepercayaan diri mahasiswa adalah variabel X dan performa berbicara sebagai variabel Y. Penelitian ini difokuskan untuk mengetahui hubungan antara kepercayaan diri mahasiswa mahasiswa dan performa berbicara pada mahasiswa. Mahasiswa semester 5 Jurusan Bahasa Inggris IAIN Palangka Raya.

Metode penelitian ini adalah kuantitatif dan korelasi adalah desain pada penelitian ini. Sampel penelitian adalah mahasiswa semester 5 Jurusan Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya yang terdiri dari 30 siswa yang diambil dengan teknik cluster random sampling. Peneliti menggunakan dua jenis instrumen untuk mengumpulkan data dari dua variabel. Instrumen yang digunakan adalah angket dan tes berbicara. Instrumen pertama adalah lembar kuesioner Kepercayaan Diri yang dikembangkan oleh ‪Djebbari Zakia‬‬‬‬‬‬‬‬‬ (2014) yang berisi 33 item dengan 5 skala penilaian. Kuesioner ini digunakan untuk mengukur tingkat Kepercayaan diri mahasiswa. Instrumen kedua adalah tes berbicara. Kategori penilaian kemahiran berbicara dari Haris (1969) digunakan sebagai pedoman untuk mengukur kemampuan berbicara mahasiswa dengan menjadikan ‘Online learning during pandemic’ sebagai topik. Dalam menganalisis data, peneliti menghubungkan (mengkorelasikan) hasil kuesioner dan hasil tes berbicara dengan menggunakan Korelasi Pearson Product Moment.

Hasil r hitung setelah data dihitung adalah 0,669. Nilai tersebut menunjukkan bahwa kepercayaan diri dan kemampuan berbicara memiliki hubungan yang positif. Hasil r hitung (0,669) antara 0,40 dan 0,70 sesuai dengan tabel interpretasi untuk nilai r. Artinya hubungan kedua variabel tersebut memoderasi bahwa siswa semester 5 jurusan bahasa IAIN Palangka Raya yang memiliki kepercayaan diri tinggi akan memiliki skor kinerja berbicara yang tinggi.

Abstract

Speaking is the ability to communicate in everyday life. Fluent in speaking a specific language becomes a goal in learning the language. Even though IAIN Palangka Raya Students’ have taken five semesters in speaking classes, many students have below standard speaking skills — many causes of these deficiencies, such as lack of practice or psychology.

The purpose of this study was to investigate the correlation between student confidence and speaking performance. Student confidence was variable X, and speaking performance was variable Y. This study was focused on determining the correlation between student self-confidence and the speaking performance of students. 5th-semester student of English Department of IAIN Palangka Raya.

This research method is quantitative, and correlation is the design of this study. The research sample was the 5th-semester students of the English Department at IAIN Palangka Raya, which consisted of 30 students who the researcher drew using the cluster random sampling technique. Researchers used two types of instruments to collect data from two variables. The instruments used were questionnaires and speaking tests. The first instrument is the Confidence questionnaire sheet developed by Djebbari Zakia (2014), which contains 33 items with 5 rating scales. This questionnaire is used to measure the level of student confidence. The second instrument is the speaking test. The speaking proficiency assessment category from Haris (1969) was used as a guideline to measure students' speaking ability by making 'Online learning during pandemic' a topic. In analyzing the data, the researcher connected (correlated) the results of the questionnaire and the speaking test results using Pearson Product Moment Correlation.

The result of the r count after the data is calculated 0.669. This value shows that self-confidence and speaking ability have a positive correlation. The result of the r count (0.669) is between 0.40 and 0.70, according to the interpretation table for the value of r; This means that the correlation between the two variables moderates that the 5th-semester students majoring in IAIN Palangka Raya language with high self-confidence will have a high speaking performance score.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Correlation; Self-Confidence; Speaking
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 06 Sep 2021 08:42
Last Modified: 06 Sep 2021 08:42
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3505

Actions (login required)

View Item View Item