Tingkat kecemasan mahasiswa terhadap tugas akhir prodi pai di IAIN Palangka Raya

Khoirunnisa, Khoirunnisa (2021) Tingkat kecemasan mahasiswa terhadap tugas akhir prodi pai di IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Khoirunnisa - 1701112159.pdf

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi kecemasan yang dirasakan oleh mahasiswa Prodi PAI angkatan 2017 dalam menyelesaikan tugas akhir. Penelitian ini bertujuan 1) Mengetahui tingkat kecemasan (anxiety) mahasiswa terhadap tugas akhir dan 2) Mengeksplorasi faktor-faktor penyebab kecemasan (anxiety) yang dialami mahasiswa terhadap tugas akhir Prodi Pendididkan Agama Islam di IAIN Palangka Raya.

Penelitian ini menggunakan metode (mixed methodology). Teknik pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini berupa angket, wawancara, dan dokumentasi. Sampel dalam penelitian ini adalah 64 orang mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan dan vertifikasi.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Tingkat kecemasan mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam angkatan 2017 yang mengalami kecemasan ringan sebanyak 44 orang mahasiswa (68,75%), sedangkan kecemasan sedang sebanyak 17 orang mahasiswa (26,56%), dan kecemasan berat sebanyak 3 orang mahasiswa (4,69%). 2) Faktor yang mempengaruhi tingkat kecemasan (anxiety) mahasiswa adalah faktor internal yaitu: a) Mahasiswa kesulitan mengkonsep tugas akhir, b) Mahasiswa pesimis, dan c) Mahasiswa malas dan tidak semangat. Sedangkan faktor eksternal yaitu: a) Persyaratan kelulusan yang rumit, b) Susah melakukan bimbingan dengan dosen pembimbing, dan c) Ekonomi keluarga mahasiswa berada di bawah rata-rata.

ABSTRACT

The research is motivated by the anxiety felt by students of the Islamic religious Education Study Program Class of two thousand and seventeen in completing their final project. The purpose of this research: 1) Know the level of anxiety students against the final project and 2) explore the factors that cause student anxiety about the final project of the Islamic Relegious Education Study Program at IAIN Palangka Raya.

The research uses the method (mixed methodology). Data collection techniques carried out in this study in the form of questionnaire, interview, and documentation. The sample in this study was sixty-four students of the Islamic Relegious Education Study Program. Data analysis using data reduction, data display, conclusion drawing and verification.

The result showed that: 1) The level of anxiety of students of the Islamic Relegious Education Study Program claas of two thousand and seventeen who experienced mild anxiety was forty-four people (68,75%), while the anxiety was as many seventeen students (26,56%), and severe anxiety as many as three students (4,69%). 2) The factors that affect the level of student anxiety are internal factors namely: a) Students have difficulty conceptualizing the final project, b) Pessimistic student, and 3) Students are lazy and not enthuslastic. While external factors namely: a) Complicated gradution requirements, b) Difficult to do guidance with the supervisor and c) the student family economy is below average.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Agama Islam
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 19 Aug 2021 02:12
Last Modified: 19 Aug 2021 02:15
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3430

Actions (login required)

View Item View Item