National character building found in textbook entitled “think globally ACT locally"

Rahma, Riski (2020) National character building found in textbook entitled “think globally ACT locally". Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Riski Rahma - 1301120926.pdf

Download (1MB)

Abstract

National Education System No. 20/2003 chapter 3 mention the function of national education is to develop ability and built character in order to create an intelligible national life. Textbook is one of media or tools that the characters education can be integrated. So, the objectives of this research are to find out character education and techniques of integrating characters education in the text of English textbook entitled “Think Globally Act Locally” for Grade IX of Junior High School published by the Ministry of Education and Culture.

The objective of the research were (1) to identify the character education values based on 2013 curriculum that appear in texts or sentences of an English textbook entitled “Think Globally Act Locally” for the Ninth Grade Junior High School, (2) to describe how the characters implemented in the texts or sentences.

This research used qualitative approach using content analysis. The data used this research were in the texts or sentences in the textbook. Some steps were undertaken during the data collection: reading the texts or sentences carefully, understanding specific parts related to the research focus intensively, marking certain parts related to the research focus, making a description of the data and inserting the data into the table. In analyzing data, this study used content analysis technique by comparing the data, making categorization, presenting data tabulation, describing verbally, and interpreting the findings to do the inference.

The results of research showed that: (1) the finding showed that there were 11 character education value presented in the textbook. Social character is the highest rate. It implied that author of textbook wanted to students care to other people. (2) the characters implemented there were two techniques, explicit and implicit. The explicit was more dominant in the texts or sentences. This result showed that the author seemed wanted to make it easy for students in comprehension the character values in the texts or sentences.

Abstract

Sistem Pendidikan Nasional No. 20/2003 bab 3 menyebutkan fungsi pendidikan nasional adalah mengembangkan kemampuan dan membangun karakter agar tercipta kehidupan nasional yang cerdas. Buku teks adalah salah satu media atau alat pendidikan karakter yang dapat diintegrasikan. Jadi, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pendidikan karakter dan teknik mengintegrasikan pendidikan karakter dalam teks buku teks bahasa Inggris yang berjudul “Think Globally Act Locally” untuk siswa kelas IX Sekolah Menengah Pertama yang Diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengidentifikasi nilai-nilai pendidikan karakter berdasarkan kurikulum 2013 yang muncul di dalam teks atau kalimat dari buku teks bahasa Inggris berjudul "Think Globally Act Locally" untuk kelas sembilan Sekolah Menengah Pertama, (2) untuk menggambarkan bagaimana karakter-karakter tersebut diterapkan di dalam teks atau kalimat.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan analisis isi. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teks atau kalimat yg ada di dalam buku teks. Beberapa langkah yang dilakukan dalam pengumpulan data: membaca teks atau kalimat dengan hati-hati, memahami bagian-bagian spesifik yang terkait dengan fokus penelitian secara intensif, menandai bagian-bagian tertentu yang terkait dengan fokus penelitian, membuat deskripsi data dan memasukkan data ke dalam tabel. Dalam menganalisis data, penelitian ini menggunakan teknik analisis isi dengan membandingkan data, membuat kategorisasi, menyajikan tabulasi data, menggambarkan secara verbal, dan menafsirkan temuan untuk melakukan inferensi.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) temuan penelitian menunjukkan bahwa ada 11 nilai pendidikan karakter yang disajikan dalam buku teks. Karakter sosial adalah tingkat tertinggi. Itu tersirat bahwa penulis buku teks ingin siswa peduli kepada orang lain. (2) karakter diimplementasikan dengan dua teknik, eksplisit dan implisit. Teknik eksplisit lebih dominan dalam teks atau kalimat. Hasil ini menunjukkan bahwa penulis sepertinya ingin memudahkan siswa dalam memahami nilai-nilai karakter dalam teks atau kalimat.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Character Education Values; Textbook; 2013 Curriculum
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 30 Jul 2021 08:05
Last Modified: 30 Jul 2021 08:05
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3333

Actions (login required)

View Item View Item