Noor, Achmad (2020) Students’ perception of english as a medium of instruction in teaching english at MAN Kota Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Skripsi Achmad Noor - 1321120931.pdf Download (952kB) |
Abstract
EMI, short for English as a Medium of Instruction, are essential in learning English. By using EMI, students are not only learn about English as a subject, but also learn through English as a medium. Using EMI may cause some stress to the students with low proficiency in English, but it is very important for the language learning process because it will give the students more exposure to the English as a target language. This research with the title “Students’ Perception of English as a Medium of Instruction”, was aimed to investigate the extent of students’ perception towards English as a medium of instruction used by the English teachers in teaching English at MAN Kota Palangka Raya.
This research is a descriptive quantitative type designed as a survey research. This research was conducted at MAN Kota Palangka Raya with the samples consisted of 136 eleventh grade students from five classes. The researcher used cluster random sampling technique to determine the samples. Questionnaire was used as the main instrument to collect the data which consisted of 22 items that measured the students’ attitude, understanding, and perceptions toward English as a medium of instruction.
The result showed that most of the students agree that English as a medium of instruction applied by English teachers in the classroom when teaching English. The students also agreed that English as a medium of instruction can increase their English proficiency and motivate them to learn English. They also agreed that English as a medium of instruction improved their confidence in speaking English and helped them to understand English textbooks, articles and international cultures. The results above can also be seen in the data results of the research. 33% (45) of the students chose ‘agree’ and 7% (10) of the students chose ‘strongly agree’. 37% (50) of the students chose ‘neutral’ and the rest of the students chose whether ‘disagree’ or ‘strongy disagree’. Mean and median also frequently showed positive values of 3 and 4 in the data results. Thus, English as a medium of instruction can be implemented in MAN Kota Palangka Raya by the English teacher to help the students get motivated in studying English and to make them become more confidence in using English in English Subject or even in their daily life.
ABSTRAK
Bahasa Inggris sebagai media pengantar sangat penting dalam pembelajaran bahasa Inggris. Dengan menggunakan bahasa Inggris sebagai media pengantar, para murid tidak hanya belajar mengenai bahasa Inggris sebagai mata pelajaran, tapi juga belajar melalui bahasa Inggris sebagai media pengantar. Menggunakan bahasa Inggris sebagai media pengantar kadang membebani sebagian siswa yg berkemampuan rendah dalam bahasa Inggris, tapi hal ini sangat penting dalam proses pembelajaran bahasa karena akan memaparkan para siswa secara langsung kepada bahasa Inggris sebagai bahasa target. Penelitian dengan judul “Persepsi Siswa terhadap Bahasa Inggris sebagai Media Pengantar dalam Pengajaran Bahasa Inggris di MAN Kota Palangka Raya” ini bertujuan untuk menyelidiki persepsi para siswa terhadap bahasa Inggris sebagai media pengantar yang digunakan oleh para guru dalam mengajar bahasa Inggris di MAN Kota Palangka Raya.
Penelitian ini berbentuk deskriptif kuantitatif dengan pendekatan survey. Penelitian ini dilaksanakan di MAN Kota Palangka Raya dengan sampel dari lima kelas berjumlah 136 siswa kelas 11. Peneliti menggunakan teknik pengelompokan sampel acak untuk sampel. Angket digunakan sebagai instrumen utama untuk mengumpulkan data dengan soal berjumlah 22 butir yang digunakan untuk mengukur tingkah laku, pemahaman, dan persepsi para siswa terhadap bahasa Inggris sebagai media pengantar.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kebanyakan siswa setuju dengan penerapan bahasa Inggris sebagai media pengantar di kelas saat pengajaran bahasa Inggris. Para siswa juga setuju bahwa bahasa Inggris sebagai media pengantar membantu mereka untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris mereka dan juga memotivasi mereka untuk mempelajari bahasa Inggris lebih dalam. Mereka juga setuju bahwa bahasa Inggris sebagai media pengantar meningkatkan kepercayaan diri mereka untuk berbicara dalam bahasa Inggris dan membantu mereka untuk memahami materi-materi dalam bahasa Inggris serta budaya-budaya internasional. Hasil tersebut di atas juga dapat dilihat pada data hasil penelitian ini. 33% (45) siswa memilih ‘setuju’ dan 7% (10) memilih ‘sangat setuju’. 37% (50) siswa memilih ‘netral’ dan sisanya memilih antara ‘tidak setuju’ atau ‘sangat tidak setuju’. Mean dan median juga menunjukkan frekuensi positif dengan nilai 3 dan 4 pada hasil penelitian. Dengan demikian, bahasa Inggris sebagai media pengantar dapat diimplementasikan di MAN Kota Palangka Raya oleh guru bahasa Inggris untuk membantu memotivasi para siswa untuk mempelajari bahasa Inggris dan membuat mereka lebih percaya diri dalam menggunakan bahasa Inggris pada mata pelajaran bahasa Inggris serta pada kehidupan sehari-hari.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pendidikan Bahasa Inggris |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 29 Jul 2021 01:52 |
Last Modified: | 29 Jul 2021 01:52 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3313 |
Actions (login required)
View Item |