Cultural analysis on the latest edition of Kemendikbud’s english textboox

Monalisa, Monalisa (2020) Cultural analysis on the latest edition of Kemendikbud’s english textboox. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Monalisa - 1601121071.pdf

Download (2MB)

Abstract

This study was aimed to find the kinds of cultural contents and how the cultural contents and their significances are displayed in the latest edition of KEMENDIKBUD’s English textbook, specifically for grade XII. The theoritical framework by Moran (2001) was used to divide the culture into four dimensions; products, perspective, practices, and communities. Cortazi and Jinn (1999) theory was also used to categorize the culture into source, international, and target culture.

The writer used structural qualitative approach based on the two theories. To collect the data, the writer used the data coding and analysed the data based on the indicators of the theories. The writer divided the data into the four dimensions of culture, then categorized the data into the three types of cultures. The data presentation was presented in form of tables and descriptions.

The results showed that: (1) The product dimension is dominating in the textbook, followed by practice, perspective, and community dimension. (2) There is a big gap in term of number among the four cultural dimension. (3) In types of culture, International culture took the first place, followed by source and target culture. (4) However, the presentation of three types of cultures; source, international, and target culture is quite balanced, though there are some mistyped in spelling the names of places in target culture. The final result showed that the cultural contents in the KEMENDIKBUD’s English Textbook : Bahasa Inggris SMA/MA/SMK/MAK Kelas XII are less varied in term of cultural dimension, but still providing balanced cultural information of the three types of cultural origin.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan jenis-jenis konten budaya dan bagaimana konten tersebut serta signifikansinya ditampilkan dalam buku pelajaran Bahasa Inggris KEMENDIKBUD. Buku yang dijadikan sebagai subjek penelitian adalah buku pelajaran Bahasa Inggris untuk kelas XII. Kerangka kerja teoritik dari Moran (2001) digunakan untuk memisahkan konten budaya ke dalam tiga dimensi; produk, kebiasaan, perspektif, dan komunitas. Teori dari Cortazi dan Jinn (1999) juga digunakan untuk mengkategorikan konten budaya ke dalam; budaya lokal, budaya internasional, dan budaya target.

Penulis menggunakan pendekatan kualitatif struktural berdasarkan kedua teori yang telah disebiutkan. Dalam proses pengumpulan data, penulis menggunakan pengkodean data dan menganalisis data menggunakan indikator berdasarkan teori. Penulis memisahkan data menjadi empat dimensi kebudayaan, kemudian mengkategorikan data tersebut ke dalam tiga jenis kebudayaan. Hasil dari analisis data tersebut ditampilkan dalam bentuk tabel dan penjabaran.

Hasil dari penelitian ini antara lain: (1) Dimensi produk mendominasi konten budaya di buku pelajaran ini, diikuti oleh dimensi kebiasaan, dimensi perspektif, dan dimensi komunitas. (2) Perbedaan signifikan secara jumlah terlihat dalam keempat dimensi kebudayaan. (3) Dari tiga jenis kebudayaan, budaya internasional mengungguli budaya lokal dan budaya target. (4) Tetapi, presentasi dari ketiga jenis kebudayaan tersebut dapat dikatakan cukup seimbang, meskipun ada kesalahan dalam pengetikan nama-nama tempat di kebudayaan target. Sehingga hasil akhir dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa konten budaya dalam Buku Pelajaran Bahasa Inggris KEMENDIKBUD: SMA/MA/SMK/MAK Kelas 12 kurang bervariasi dalam hal dimensi kebudayaan, namun masih memberikan informasi budaya yang seimbang dari tiga jenis asal budaya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Content Analysis; Culture,;KEMENDIKBUD’s English Textbook
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 22 Jul 2021 07:13
Last Modified: 22 Jul 2021 07:13
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3278

Actions (login required)

View Item View Item