The effect of grammar translation method towards students’ reading comprehension and reading motivation at SMAN 4 Palangka Raya

Kurniawan, Rizky (2020) The effect of grammar translation method towards students’ reading comprehension and reading motivation at SMAN 4 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Rizky Kurniawan - 1501121044.pdf

Download (1MB)

Abstract

English classes has own method or technique it’s depend on in what level are you if in the university levels the use it is depend on what skill that lecturer teach for example in speaking skills lecturer usually used role play method and for the listening skills lecturer usually used audio lingual method. In the other hands it’s would be deferent if it is on senior high school or junior high school the used of method or technique will be depend on what materials that will be teach for example the materials is about narrative text or something else the teacher usually use two share-two stay method but the teacher commonly used jigsaw learning technique.

That’s why in this research the researcher take the effect of grammar translation method toward students reading comprehension and their reading motivation as the topic for discussion of this research.

This research aimed to find out the effect of grammar translation method towards students reading comprehension and reading motivation at SMAN 4 Palangka Raya. This research focus on the effect of the method toward students at SMAN 4 Palangka Raya espacialy at first grade which is become my Scope and limitation.

The research design was quantitave approachand the Data collection method used test and questioneir to find out the students reading comprehension and their reading motivation. The researcher conducted experimental and control group for collected the data. The populaton of this research were students of SMAN 4 Palangka Raya and for the population of this research were the first grade students especially Biology class and social class to choose the sample researcher used cluster sampling.
The result of this show that grammar translation method has significant effect toward students reading comprehension and reading motivation it found that Degree of Freedom between group (DFb) = 2 and Degree of Freedom within group (DFw) = 87 (Ttable = 1.99), and also Fvalue was 37.019. It showed that Fvalue was higher than Ttable (37.019 > 1.99). which mean Ha hyphothesis was accepted and Ho was rejected. It means that grammar translation method have effect on students’ reading comprehension and reading motivation

ABSTRAK

Kelas bahasa Inggris memiliki metode atau tekniknya sendiri-sendiri tergantung pada jenjang mana anda jika di tingkat universitas penggunaannya tergantung pada keahlian apa yang diajarkan dosen misalnya pada skill berbicara dosen biasanya menggunakan metode role play dan untuk skill listening yang biasa digunakan dosen metode bahasa audio.

Di sisi lain akan berbeda jika di sekolah menengah atas atau sekolah menengah pertama penggunaan metode atau teknik akan tergantung pada materi apa yang akan diajarkan misalnya materi tentang teks naratif atau hal lain yang biasa digunakan guru metode two share-two stay tetapi guru umumnya menggunakan teknik pembelajaran jigsaw.
Oleh karena itu dalam penelitian ini peneliti mengangkat pengaruh metode grammar translation terhadap kemampuan membaca siswa dan motivasi membaca sebagai topik bahasan dalam penelitian ini.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari metode Grammar Translation method terhadap pemahaman membaca dan motivasi siswa di SMAN 4 Palangka Raya. Fokus penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh dari methode ini terhadap pemahaman membaca dan motivasi membaca siswa SMAN 4 Palangka Raya khususnya siswa yang berada pada tahun pertama yang mana menjadi scope and limitation saya.

Desain dari penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Methode yang di gunakan dalam pengumpulan data adalah soal dan angket untuk mengetahui pengaruh metode ini terhadap pemahan dan motivasi membaca. Peneliti menggunakan eksperiment dan control group untuk mengumpulkan data. Populasi dari penelitian ini adalah siswa dari SMAN 4 Palangka Raya dan untuk sample dari penelitian ini adalah siswa tahun pertama khususnya kelas IPA dan kelas IPS untuk menentukan sampel peneliti menggunakan cluster sampling.

Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa grammar translation method memiliki pengaruh terhadap pemahaman membaca dan motivasi membaca siswa hasil dari SPSS Degree of freedom antar grup (DFb) = 2 dan Degree of freedom dalam grup (DFw) = 87 (Ttable = 1.99), dan juga Fvalue 37.019 (37.019 > 1.99) hal ini menunjukan bahwa Ha diterima dan Ho ditolak. Artinya, grammar translation method berpengaruh terhadap pemahaman membaca siswa dan motivasi membaca

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris; Reading
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 08 Jul 2021 08:06
Last Modified: 08 Jul 2021 08:06
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3181

Actions (login required)

View Item View Item