Motivasi dan kesiapan belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh melalui pendekatan penugasan individu pada mata pelajaran ipa

Saputri, Ariana (2020) Motivasi dan kesiapan belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh melalui pendekatan penugasan individu pada mata pelajaran ipa. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Ariana Saputri - 1601140458.pdf

Download (1MB)

Abstract

Wabah covid-19 berdampak pada penutupan sarana pendidikan, pemerintahan pun mengambil kebijakan tentang penyelenggaraan belajar dari rumah. Proses pembelajaran yang awalnya berada dalam suasana kelas menjadi pembelajaran jarak jauh dari rumah masing-masing. Sehingga pembelajaran jarak jauh dianggap lebih efektif dan efisien selama masa pandemi. Dengan keadaan demikian motivasi dan kesiapan belajar sangat diperlukan dalam proses pembelajaran jarak jauh. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana motivasi dan kesiapan belajar peserta didik dalam mengikuti proses pembelajaran jarak jauh melalui pendekatan penugasan individu pada mata pelajaran IPA, serta untuk mengetahui bagaimana hasil belajar kognitif pada peserta didik setelah mengikuti proses pembelajaran jarak jauh melalui pendekatan penugasan individu pada mata pelajaran IPA khsususnya pada materi sistem peredaran darah.

Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah angket motivasi dan kesiapan belajar dengan masing-masing berisi 25 pernyataan, serta tes hasil belajar peserta didik yang berbentuk pilihan ganda berjumlah 20 soal. Populasi pada penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII SMP ISLAM NU Palangkaraya, sedangkan sampel yang digunakan adalah peserta didik kelas VIIIB yang berjumlah 22 peserta didik.Teknik pengambilan data dilakukan menggunakan metode observasi, angket, dokumentasi dan metode tes.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa motivasi belajar peserta didik yang mengikuti proses pembelajaran jarak jauh dengan rata-rata 40,61 dengan kategori rendah, kesiapan belajar peserta didik dengan rata-rata 39,09 dengan kaegori rendah. Hasil belajar peserta didik dengan nilai rata-rata N-Gain 0,08 mempunyai kriteria rendah.

ABSTRACT

The covid-19 outbreak had an impact on the closure of educational facilities. The goverment also took a policy on organizing learning from home. The learning process that was initially in a classroom atmosphere became distance learning from the home of the self. This distance learning is considered to be more effective and efficient during times of pandemics. With these circumstances learning motivation and learning readiness are indispensabe in the distance learning process. This study aims to describe how the motivation and learning readiness of students in following the distance learning process throug an individual assignmet approach in science subjects, as well as to find out how cognitive learning outcomes in students after participating in the distance learning process through an individual assignment approach in science subjects especially the circulatory system material.

This research in quantitative descriptive. The instrument used was a questionnaire of motivation and learning readiness, each containing 25 statements, as well as a test of student learning outcomes in the form of multiple choice totalling 20 questions. The population in the study were students of clss VIII SMP ISLAM NU Palangkaraya, while the sample used was class VIIIB students totalling 22 students. Data connection techniques were carried out using the method of observation, questionnaires, documentation and test methods.

The results of this study indicate that the learning motivation of students who take part in the distance learning prosess belongs to the low criteria, with an average of 40,61. Student’s readiness to learn also falls into the low criteria with an average of 39,09. While the learning outcomes of students who use distance learning can be said to be successful even though the increase in student learning outcomes in relatively small with an average value of 0,08, low criteria.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Biologi; sistem peredaran darah
Subjects: 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0699 Other Biological Sciences > 069999 Biological Sciences not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Biologi
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 31 May 2021 01:27
Last Modified: 31 May 2021 01:27
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2986

Actions (login required)

View Item View Item