Fitriani, Nur Indah (2020) Minat dan kemandirian belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran ipa kelas viii SMP Islam Nurul Ihsan Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
SKRIPSI NUR INDAH FITRIANI-1601140437.pdf Download (1MB) |
Abstract
Penelitian ini di latar belakangi dari pelaksanaan pembelajaran jarak jauh di SMP Islam Nurul Ihsan terdapat beberapa kendala bagi peserta didik seperti jaringan internet yang tidak stabil, kepemilikan gawai dan kuota internet selama pembelajaran jarak jauh. Selain itu, proses pembelajaran di masa awal pandemi ini masih kurangnya minat belajar dan belum terukurnya kemandirian belajar pada peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan minat belajar, kemandirian belajar dan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran IPA kelas VIII SMP Islam Nurul Ihsan Palangka Raya.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini adalah purposive sampling dengan subjek penelitian 23 orang peserta didik kelas VIII ruang 2. Instrumen yang digunakan berupa angket, pedoman wawancara, lembar observasi dan tes hasil belajar. Analisis data melalui empat komponen yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian ini menunjukan bahwa: 1) Minat belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran IPA termasuk dalam kategori baik dilihat dari hasil obsevasi, wawancara dan angket. 2) Kemandirian belajar peserta didik dalam pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran IPA termasuk dalam kategori cukup dari hasil observasi dan wawancara. 3) Hasil belajar peserta didik pada pelajaran IPA dengan rata-rata nilai 56 dan persentase ketuntasan belajar klasikal sebesar 17,4% dengan kriteria sangat rendah.
ABSTRACT
This research is based on the implementation of distance learning at SMP Islam Nurul Ihsan. There are several obstacles for students such as unstable internet networks, device ownership and internet quotas during distance learning. In addition, the learning process in the early days of this pandemic was still a lack of interest in learning and the learning independence of students had not been measured. This study aims to describe the interest in learning, independent learning and learning outcomes of students during distance learning in science subjects class VIII SMP Islam Nurul Ihsan Palangka Raya.
This research uses a descriptive qualitative approach with a case study research type. The sampling technique in this research was purposive sampling with 23 students of class VIII room 2 as the subject of research. The instruments used were questionnaires, interview guidelines, observation sheets and learning outcomes tests. Data analysis through four components, that are data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions.
The results of this research indicate that: 1) Students' learning interest in distance learning in science subjects is included in the good category seen from the results of observations, interviews, and questionnaires. 2) Independent learning of students in distance learning on science subjects is included in the sufficient category from the results of observations and interviews. 3) The learning outcomes of students in science lessons with an average value of 56 and the percentage of classical learning completeness of 17.4% with very low criteria.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | minat; pendidikan biologi |
Subjects: | 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0699 Other Biological Sciences > 069999 Biological Sciences not elsewhere classified 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Biologi |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 20 May 2021 06:42 |
Last Modified: | 20 May 2021 06:42 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2953 |
Actions (login required)
View Item |