Lecturer and student’s perception toward the use of edmodo in english education study program in IAIN Palangka Raya

Agustin, Rima Amelia (2019) Lecturer and student’s perception toward the use of edmodo in english education study program in IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Rima Amelia Agustin - 1301120884.pdf

Download (1MB)

Abstract

In the present research, the researcher aimed at finding the lecturer’ perceptions toward the use of Edmodo in English writing class of English Education Study Program in IAIN Palangka Raya, and the students’ perceptions toward the use of Edmodo in English writing class of English Education Study Program in IAIN Palangka Raya.

To reach first objective of the research, the researcher used five questionnaires as the instrument of the researh which were answered by the English lecturer. To find the result of the study, researcher used decritive qualitative design, which the lecturer’s answer were compared to related research findings or some theories. To find the second objective of the research, the researcher used 13 closed ended questionnaire to the repondents with design of survey research. The questionniare consisted of three mains discussion. They are Edmodo as an effective tool in writing class, The Advantages Use of Edmodo as a Supplementary tool in writing class, andd The Disadvantages Use of Edmodo as a Supplementary Tool for Learning. The questionnaires is adapted from Kongchan (2012) and Manowong (2016).

Based on the data findings, it can be concluded that: (a) On the lecturer’s perceptions toward the use of Edmodo in English writing class of English Education Study Program in IAIN Palangka Raya. Edmodo is a useful and helpful tool to teach and learn English writing particularly. Edmodo helps EFL teacher to control and maintain students’ learning. Edmodo provide the overview of students’ progress and also achievement (b) perceptions toward the use of Edmodo, the result showed that the majority of the participants stated: Explanation, quizzes, and other online task given by lecturer in Edmodo help students to improve learning and comprehension about the course of English writing. The reference materials from the internet such as links of materials, video, pictures, and articles posted by lecturer are useful in understanding the course. Edmodo is one of innovative and creative supplementary teaching methods that can be used to support face to face classroom interaction;

ABSTRAK

Dalam penelitian ini, peneliti bertujuan untuk menemukan persepsi dosen terhadap penggunaan Edmodo dalam kelas Menulis Bahasa Inggris dari Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya, dan persepsi siswa terhadap penggunaan Edmodo dalam kelas menulis bahasa Inggris Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya.

Untuk mencapai tujuan pertama penelitian, peneliti menggunakan lima kuesioner sebagai instrumen penelitian yang dijawab oleh dosen bahasa Inggris. Untuk menemukan hasil penelitian tersebut, peneliti menggunakan desain kualitatif deskriptif, yang mana jawaban dosen dibandingkan dengan temuan penelitian terkait atau beberapa teori. Untuk menemukan tujuan kedua dari penelitian, peneliti menggunakan 13 kuesioner tertutup untuk responden dengan pendekatan survey research. Kuisioner tersebut terdiri dari tiga diskusi pokok. Mereka adalah Edmodo sebagai alat yang efektif dalam kelas menulis, Keuntungan Penggunaan Edmodo sebagai alat tambahan dalam kelas menulis, dan Kelemahan Penggunaan Edmodo sebagai Alat Pelengkap untuk Belajar. Kuesioner diadaptasi dari Kongchan (2012) dan Manowong (2016).

Berdasarkan temuan data, dapat disimpulkan bahwa: (a) Mengenai persepsi dosen terhadap penggunaan Edmodo di kelas menulis Bahasa Inggris Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya. Edmodo adalah alat yang berguna dan bermanfaat untuk mengajar dan belajar menulis bahasa Inggris khususnya. Edmodo membantu guru EFL untuk mengendalikan dan memelihara pembelajaran siswa. Edmodo memberikan ikhtisar tentang kemajuan dan juga prestasi siswa; (b) persepsi terhadap penggunaan Edmodo, hasilnya menunjukkan bahwa mayoritas peserta menyatakan: Penjelasan, kuis, dan tugas online lainnya yang diberikan oleh dosen di Edmodo membantu siswa untuk meningkatkan pembelajaran dan pemahaman tentang kursus penulisan Englis. Materi referensi dari internet seperti tautan materi, video, gambar, dan artikel yang diposting oleh dosen berguna dalam memahami kursus. Edmodo adalah salah satu metode pengajaran tambahan yang inovatif dan kreatif yang dapat digunakan untuk mendukung interaksi kelas.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: pendidikan bahasa inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 15 Apr 2021 03:29
Last Modified: 15 Apr 2021 03:29
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2844

Actions (login required)

View Item View Item