The readability level of reading texts in the english textbook entitled “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK” for grade XI semester 1 published by the Ministry of Education and Culture of Indonesia

Hidayat, Rahmad (2015) The readability level of reading texts in the english textbook entitled “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK” for grade XI semester 1 published by the Ministry of Education and Culture of Indonesia. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract RH.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I RH.pdf

Download (284kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II RH.pdf

Download (513kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III RH.pdf

Download (309kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV RH.pdf

Download (361kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V.pdf

Download (201kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

The title of “The Readibility Level of Reading Texts in the English Textbook Entitled Bahasa Inggris SMA/MA/MAK For Grade XI Semester 1 Published By The Ministry Of Education and Culture of Indonesia” is taken because predicting readability level of reading texts can help the teachers to match the texts with students’ grade. The appropriate reading text is expected to ease the students in comprehending the material.

The purpose of this study is to know the readability level and students perception of reading texts in English language textbooks used by the eleventh grade semester 1 in the year 2014. This research used descriptive approach to analyze the data. The reading texts were taken from English language textbooks; “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK For Grade XI Semester 1” published by the Ministry of Education and Culture of Indonesia (originally published in the form of electronic book). Five texts (Narrative,descriptive and spoof) and 30 students are selected as research subject. All of selected texts are analyzed using Flesch Reading Ease formula. Then, the questionnaire given to the respondents that has been randomly selected.

The Flesch Reading Ease Formula show the texts are standard with score 69.392. It means that reading texts are appropriate for eleventh grade students. However, the questionnaire found that the reading texts in “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK For Grade XI Semester 1” are difficult to read by the respondents. In short, the result between Flesch Reading Ease Formula calculation is different with students’ opinion as the book user. Therefore, the teacher should give more guidance in reading session.

ABSTRAK

Judul skripsi “Tingkat Keterbacaan Teks Bacaan Pada Buku Bahasa Inggris SMA/MA/MAK For Grade XI Semester 1”yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia” dipilih dengan alasan memprediksi tingkat keterbacaan teks dapat membantu guru untuk menyesuaikan teks dengan tingkatan siswa. Teks bacaan yang sesuai diharapkan dapat mempermudah siswa dalam memahami materi.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keterbacaan teks dan persepsi siswa terhadap teks bacaan dalam buku bahasa Inggris yang digunakan oleh siswa kelas sebelas semester 1 pada tahun 2014. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif untuk menganalisa data yang ada. Teks bacaan diambil dari buku bahasa Inggris; “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK for Grade XI Semester 1” yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia (awalnya diterbitkan dalam format buku elektronik). Lima teks (naratif, deskriptif dan anekdot) dan 30 siswa dipilih sebagai subjek penelitian. Semua teks yang telah dipilih kemudian dianalisa dengan menggunakan formula Flesch Reading Ease. Kemudian angket diberikan kepada 30 siswa yang telah dipilih secara acak.

Hasil analisis formula menunjukkan bahwa teks bacaan berada pada level standar dengan skor 69.392. Skor itu menunjukkan bahwa bacaan-bacaan tersebut cocok untuk siswa kelas sebelas. Namun hasil temuan instrumen angket menyatakan bahwa teks bacaan pada buku “Bahasa Inggris SMA/MA/MAK for Grade XI Semester 1 dinilai sulit untuk dibaca oleh responden. Singkatnya, hasil kalkulasi menggunakan formula Flesch Reading Ease berbeda dengan pendapat siswa sebagai subjek pengguna buku. Oleh karenanya, guru harus banyak memberikan bimbingan pada sesi membaca.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Keyword: Readability; Textbook; Bahasa Inggris; Buku teks
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 06 Oct 2016 01:28
Last Modified: 06 Oct 2016 01:28
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/265

Actions (login required)

View Item View Item