Multimedia Interaktif Untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab

Ilmiani, Aulia Mustika and Ahmadi, Ahmadi and Rahman, Nur Fuadi and Rahmah, Yulia (2020) Multimedia Interaktif Untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 8 (1). pp. 17-32. ISSN 2354-5887 | e-ISSN 2655-5867

[img] Text
MULTIMEDIA INTERAKTIF AHMADI.pdf

Download (329kB)

Abstract

The use of media, especially in learning Arabic in Indonesia has been proven to be significant. Many studies prioritize the use of certain media in the learning process so that it can overcome the problems of learning Arabic. This descriptive qualitative study discusses the use of interactive multimedia in learning Arabic at IAIN Palangka Raya. This study aims to explore interactive multimedia used by PBA lecturers to overcome the problems of learning Arabic. Data collection techniques used are
observation, interviews and documentation. The results of the study are: first, in terms of time and place of implementation, namely IAIN Palangka Raya e-learning, Arabic online and Bahasaarab312.gnomio.com. Second, viewed from the materials being taught, multimedia PowerPoint was used which included cartoon story maker media, Arabic Online, camtasia, active presenter, e-book learning, YouTube, kine master, pollagon, Arabee. Third, seen from the needs of students, Macromedia / Adobe Flash was relevant. The Arabic learning problems that can be overcome with the use of interactive multimedia are as follows. 1) In terms of linguistics, using interactive multimedia, lecturers become easier in demonstrating teaching or learning materials to 2) in terms of practical (non-linguistic) using multimedia interactive, PBA lecturers can attract the students ‘interests and attention who lack of motivation in learning Arabic.

Abstrak
Penggunaan media, khususnya dalam pembelajaran bahasa Arab di Indonesia terbukti signifikan. Banyak penelitian yang mengutamakan penggunaan media tertentu dalam proses pembelajaran sehingga dapat mengatasi problematika pembelajaran bahasa Arab. Penelitian kualitatif deskriptif ini membahas tentang
penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran Bahasa Arab di IAIN Palangka Raya. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi multimedia interaktif yang digunakan oleh dosen-dosen PBA untuk mengatasi problematika pembelajaran bahasa Arab. Tekhnik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian yang didapatkan adalah: pertama, dilihat dari segi waktu dan tempat pelaksanaanya yaitu Simak e-learning IAIN Palangka Raya, Arabic online dan Bahasaarab312.gnomio.com. Kedua, dilihat dari materi yang diajarkan, yaitu multimedia powerpoint yang mencakup media cartoon story Maker, Arabic Online, camtasia, active presenter, e-book learning, youtube, kine master, pollagon, Arabee. Dan ketiga, dilihat dari kebutuhan mahasiswa, yaitu macromedia/ Adobe Flash. Adapun problematika pembelajaran bahasa Arab yang dapat teratasi dengan penggunaan multimedia interaktif ini adalah: 1) dari segi linguistik, dengan menggunakan multimedia interaktif, dosen menjadi lebih mudah dalam mendemonstrasikan bahan ajar atau materi pembelajaran kepada 2) dari segi praktis (Non lingusitik) dengan menggunakan multimedia interaktif, dosen PBA dapat menarik minat dan perhatian mahasiswa yang kurang mempunyai motivasi dalam belajar bahasa arab.

Item Type: Journal Article
Uncontrolled Keywords: Multimedia Interaktif
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200409 Arabic Linguistics > 20040999 Arabic Linguistics not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah > Jurusan Adab > Program Studi Bahasa dan Sastra Arab
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 19 Oct 2020 05:34
Last Modified: 19 Oct 2020 05:34
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2613

Actions (login required)

View Item View Item