The effectiveness of KWL strategy toward reading comprehension scores of eighth grade students of SMPN-2 Danau Sembuluh

Jannah, Miftahul (2015) The effectiveness of KWL strategy toward reading comprehension scores of eighth grade students of SMPN-2 Danau Sembuluh. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract MJ.pdf

Download (444kB) | Preview
[img]
Preview
Text
CHAPTER I MJ.pdf

Download (150kB) | Preview
[img]
Preview
Text
CHAPTER II MJ.pdf

Download (204kB) | Preview
[img]
Preview
Text
CHAPTER III MJ.pdf

Download (380kB) | Preview
[img]
Preview
Text
CHAPTER IV MJ.pdf

Download (407kB) | Preview
[img]
Preview
Text
CHAPTER V MJ.pdf

Download (128kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

The objective of the study was to measure the effect of KWL strategy toward reading comprehension for the eight grade students at SMPN-2 Danau Sembuluh.

The study includes in quantitative research with Quasy Experimental Design.The writer designed the lesson plan, conducted the treatment and observed the students’ score by pretest and posttest. The population of study was the eight grade students at SMPN-2 Danau Sembuluh, which consisted of four classes. The writer took all students of two classes as the sample of the study. The sample were determined using claustering sampling technique.

The result of the study shows that the students’ obtained scores of reading test from the experimental group (taught using KWL strategy) and the students obtained score from the control group (taught without using KWL strategy) are significantly different. It was based on the data from pretest and posttest, the writer analyzed the data using ttest formula to test the hypothesis stated based on the result of analysis, it was calculated by using SPSS 20.00 program. It was found the significant probability (sig.2-tailed) was 0.000. The result was 0.000 < 0,05, it means that Ha is accepted and H0 is rejected. From the result of testing hypothesis using calculation of t-test showed that KWL strategy is effective towards reading comprehensions scores of Eighth Grade Students of SMP N-2 Danau sembuluh. Besides the result of analysis data of ttest above, the writer found some result that support the data. First, KWL Strategy was effective in terms of improving the students’ English reading score. Second, KWL strategy can motivate students in teaching learning process.The last, KWL strategy gave the students can answer both literal and inferential reading comprehension types. It indicated the test was suitable for seventh grade student of junior high school. Finally, this study is recommended for the teacher to use the KWL strategy for teaching English in reading comprehension especially invitation.

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengukur pengaruh Penggunaan KWL strategi terhadap nilai pemahaman bacaan pada siswa kelas delapan di SMPN-2 Danau Sembuluh.

Penelitian ini termasuk penelitian kuantitatif dengan desain Kuasi Eksperimental. Penulis menyusun rencana pembelajaran, memberikan perlakuan dan mengobservasi skor siswa dengan Pra-uji dan Pasca-uji. Populasi dari studi ini adalah murid kelas tujuh delapan (VIII) SMPN-2 Danau Sembuluh yang tediri dari 4 kelas. Penulis memilih seluruh kelas tujuh yaitu VIII-A dan VIII-C sebagai sample. Sample tersebut ditentukan dengan menggunakan teknik claustering sampling.

Hasil penelitian menunjukan bahwa nilai yang di peroleh siswa yang di ajarkan dengan menggunakan KWL strategy dan siswa yang tidak di ajarkan dengan menggunakan KWL strategy adalah berbeda. Data tersebut berdasarkan dari hasil Pra-uji dan Pasca-uji, penulis menganalisis data tersebut menggunakan rumus independen sampel T-test untuk menguji hipotesis yang telah ditetapkan dengan menggunakan alat hitung software SPSS 20.00. Berdasarkan hasil analisis, dari output SPSS terlihat bahwa nilai t pada equal variance assumed adalah 10.020 dengan probalitas signifikansi 0.000 ( two tail). Jadi dapat disimpulkan bahwa rata-rata nilai perading comprehension siswa grop kontrol dan eexperimen berbeda secara signifikan. Hasil dari Pengujian Hipotesis menentukan bahwa Hipotesis Alternatif (H1) yang menyatakan bahwa belajar pemahaman membaca menggunakan KWL strategi memberikan pengaruh yang signifikan terhadap murid kelas delapan (VIII) SMPN – 2 Danau Sembuluh telah diterima dan Hipotesis Nihil yang menyatakan bahwa belajar pemahaman membaca menggunakan KWL strategi tidak memberikan pengaruh yang signifikan terhadap murid kelas delapan SMPN-2 Danau Sembuluh telah ditolak. Ini berarti bahwa belajar pemahaman membaca menggunakan KWL strategi memberikan pengaruh yang signifikan terhadap murid kelas delapan (VIII) SMPN–2 Danau Sembuluh. Selain hasil yang diperoleh dari analisis data menggunakan uji independen T-test, penulis menemukan beberapa hasil yang dapat mendukung data tersebut. pertama, KWL strategi dapat memotivasi siswa dalam hal proses belajar mengajar. Yang kedua, KWL strategi membantu siswa untuk menjawab soal literal dan inferensial pemahaman bacaan. Akhirnya, penelitian ini direkomendasikan kepada guru agar menggunakan KWL strategi kepada siswa di pengajaran Bahasa Inggris dalam hal pemahaman bacaan khususnya teks fungsional dalam bentuk undangan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Key Words: Effectiveness; KWL strategy; Reading Comprehension; Pemahaman bacaan
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200408 Linguistic Structures (incl. Grammar, Phonology, Lexicon, Semantics) > 20040804 Semantics
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 30 Sep 2016 07:07
Last Modified: 30 Sep 2016 07:07
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/248

Actions (login required)

View Item View Item