The Implementation of Semester Learning Plan (RPS) on Maharah Istima’ Course by Using Cartoon Story Maker

Ilmiani, Aulia Mustika and Hamidah, Hamidah and Wahdah, Nurul and Mubarak, Mahfuz Rizqi (2020) The Implementation of Semester Learning Plan (RPS) on Maharah Istima’ Course by Using Cartoon Story Maker. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 4 (1). pp. 1-22. ISSN P-ISSN: 2614-4425 E-ISSN: 2580-1716

[img] Text
3870-10112-1-PB.pdf

Download (1MB)
Official URL: https://lisania.iainsalatiga.ac.id/index.php/lisan...

Abstract

ENGLISH ABSTRACT
This is a descriptive qualitative research which aims to describe the implementation of Semester Learning Plan (RPS) on Maharah Istima’ Course by Using Cartoon Story Maker and its distinct characteristics from the previous RPS. The subject of this research is the Arabic language lecturers of IAIN Palangka Raya who teach Maharah Istima’ course. It uses observations, interviews, and documentations for the data collection techniques, and is validated using triangulation method. The results showed that there were nine learning
activities of the implementation of Cartoon Story Maker based semester learning plan, namely; (1) Providing information to the students about the course’s learning objectives. (2) Giving apperception about the learning material. (3) Preparing and displaying Cartoon Story Maker media. (4) Students listen and prepare their stationeries (5) Students mention the main and supporting ideas. (6) Providing responses and corrections (7) Reminding the students to write the new vocabulary obtained. (8) Students make conclusions (9) Providing an explanation or summary about the material. The specification of this RPS with the previous one is that it is designed and clearly described the assessment indicators which include a series of more innovative activities, where learning is more centred on students and lecturers only act as facilitators and monitor the learning objectives. Lecturers only provide learning resources by creating Cartoon Story Maker as an interesting and effective learning media.

INDONESIAN ABSTRACT

Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deksriftif yang bertujuan untuk mendeksrepsikan implementasi rencana pembelajaran semester mata kuliah Mahârah Istimâ’ berbasis media Cartoon Story Maker dan karakteristik yang membedakan RPS ini dengan RPS sebelumnya. Subjek penelitian ini adalah Dosen PBA IAIN Palangka Raya yang mengajar mata kuliah Mahârah Istimâ’’. Tekhnik pengumpulan data menggunakan
instrument penelitian berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Dan kemudian diabsahkan dengan menggunakan triangulasi. Dari hasil penelitian ini maka diketahui bahwa ada Sembilan langkah kegiatan pembelajaran yang merupakan bentuk implementasi rencana pembelajaran semester berbasis media Cartoon Story Maker yaitu; (1) Memberikan informasi kepada seluruh peserta didik mengenai tujuan pembelajaran mata kuliah. (2) Memberikan apersepsi mengenai materi pembelajaran yang akan di pelajari. (3) Menyiapkan dan menayangkan media Cartoon Story Maker. (4) Mahasiswa menyimak dan menyiapkan alat tulis (5) Mahasiswa menyebutkan ide utama dan ide penunjang. (6) Memberikan tanggapan dan mengoreksi (7) Mengingatkan mahasiswa untuk mencatat kosakata baru yang didapat. (8) Mahasiswa membuat kesimpulan (9)
Memberikan penjelasan ataupun ringkasan tentang materi yang telah dipelajari. Adapun spesifikasi RPS ini dengan yang terdahulu adalah RPS ini dirancang dan dideksripsikan dengan jelas mengenai indicator penilaian yang mencakup rangkaian kegiatan yang lebih inovatif, dimana pembelajaran lebih dipusatkan kepada mahasiswa dan dosen hanya sebagai fasilitator dan monitor tujuan pembelajaran. Dosen hanya membantu
menyediakan sumber pembelajaran dengan membuat media Cartoon Story Maker sebagai sarana pembelajaran yang menarik dan efektif.

Item Type: Journal Article
Uncontrolled Keywords: RPS, Mahara Istima', Cartoon Story Maker
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200409 Arabic Linguistics > 20040999 Arabic Linguistics not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 23 Jun 2020 08:08
Last Modified: 23 Jun 2020 08:08
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2467

Actions (login required)

View Item View Item