Sulistio, Ciega Pratama (2019) Penerapan strategi pembelajaran ttw (think, talk, write) pada mata pelajaran pai dan budi pekerti dalam mengembangkan berpikir kritis siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Palangkaraya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Skripsi Ciega Pratama Sulistio-1401111830.pdf Download (1MB) |
Abstract
Learning strategies that are able to provide breadth to students to develop critical thinking, namely learning strategies Think, Talk, Write (TTW). One of the main problems in the learning process in education at school today is the low absorption of students and the lack of ways students think critically in a learning process at school. These problems, finally the authors make the formulation of the problem, namely: how the application of Think, Talk, Write (TTW) learning strategies in learning Islamic Education and Character in developing critical thinking of class XI students in SMA Negeri 1 Palangkaraya? and second, is the application of Think, Talk, Write (TTW) learning strategies in PAI and Budi Pekerti learning able to develop critical thinking in class XI students in SMA Negeri 1 Palangkaraya? with the aim of research describing the two formulations of the problem.
This study uses descriptive qualitative methods that are strengthened with data in the form of numbers in order to enrich the discussion of qualitative description. The study population was in SMA Negeri 1 Palangka Raya with 1 (one) Islamic Education teacher teaching in two classes and informants namely 3 (three) who gave observations and assessments. Data collection techniques using interviews, observation, tests and documentation. Data analysis uses data reduction analysis, data display, and conclusion drawing / verification.
Research results based on the formulation of the problem obtained that based on the results of research from 3 informants who provided an assessment and observation of the success of the teacher's performance on the use of TTW (Think, Talk, Write) learning strategies on Islamic Education material on "obedience, competition in goodness and work ethic" in research this, after going through all the calculation processes can be said to be able to run successfully with an average success rate of 81.25, which values indicate that the successful use of TTW learning strategies (think, talk, write) conducted by the teacher can be categorized well.
ABSTRAK
Strategi pembelajaran yang mampu kiranya memberikan keluasan pada siswa untuk mengembangkan cara berpikir kritisnya, yaitu strategi pembelajaran Think, Talk, Write (TTW). Salah satu masalah pokok dalam proses pembelajaran pada pendidikan disekolah dewasa ini adalah masih rendahnya daya serap peserta didik dan kurangnya cara siswa dalam berpikir kritis pada sebuah proses pembelajaran disekolah. Permasalahan tersebut, akhirnya penulis membuat rumusan masalah yaitu: bagaimana penerapan strategi pembelajaran Think, Talk, Write (TTW) pada pembelajaran PAI dan Budi Pekerti dalam mengembangkan cara berpikir kritis siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Palangkaraya? dan kedua apakah penerapan strategi pembelajaran Think, Talk, Write (TTW) pada pembelajaran PAI dan Budi Pekerti dapat mengembangkan cara berpikir kritis siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Palangkaraya? dengan tujuan penelitian mendeskripsikan kedua rumusan masalah tersebut.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yang diperkuat dengan data yang berupa angka guna memperkaya bahasan deskipsi kualitatif. Populasi penelitian berada di SMA Negeri 1 Palangka Raya dengan 1 (satu) guru PAI yang mengajar dalam dua kelas dan informan yaitu 3 (tiga) yang memberikan penggamatan dan penilaian. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi, tes dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis data reduction, data display, dan conclusion drawing/verification.
Hasil Penelitian berdasarkan rumusan masalah diperoleh bahwa berdasarkan hasil penelitian dari 3 orang informan yang memberikan penilaian dan pengamatan keberhasilan kinerja guru terhadap penggunaan strategi pembelajaran TTW (Think, Talk, Write) pada materi PAI tentang “ketaatan, kompetisi dalam kebaikan dan etos kerja” dalam penelitian ini, setelah melalui semua proses perhitungan dapat dikatakan mampu berjalan sukses dengan rata-rata perolehan nilai keberhasilan 81,25, yang mana nilai ini menunjukan bahwa keberhasilan penggunaan strategi pembelajaran TTW (think, talk, write) yang dilakukan oleh guru tersebut dapat dikategorikan baik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Strategi pembelajaran; Pendidikan Agama Islam |
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 15 Jun 2020 01:45 |
Last Modified: | 15 Jun 2020 01:45 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2437 |
Actions (login required)
View Item |