Sya'rani, Muhammad (2019) Faktor penyebab tidak berminatnya mahasiswa prodi pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan ilmu keguruan IAIN Palangka Raya angkatan 2013 menjadi guru. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Muhammad Sya' Rani- 1301111776.pdf Download (1MB) |
Abstract
Penelitian ini bertolak dari hasil wawancara awal dengan mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam angkatan 2013 yang mengatakan tidak semua mahasiswa yang masuk dalam Prodi PAI ini ingin menjadi seorang guru. Berangkat dari pernyataan beberapa mahasiswa Angkatan 2013 yang tidak berminat menjadi guru, maka perlu mengkaji ulang secara khusus tetang faktor tidak berminatnya mahasiswa Prodi PAI FTIK IAIN Palangka Raya angkatan 2013 menjadi guru. Dengan tujuan untuk mengetahui faktor apa saja yang menyebabkan tidak berminatnya mahasiswa Prodi PAI FTIK IAIN Palangka Raya angkatan 2013 menjadi guru.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor yang menyebabkan mahasiswa Prodi PAI FTIK IAIN Palangka Raya angkatan 2013 tidak berminat menjadi guru. Baik itu dari faktor diri sendiri (internal) seperti: bakat, motivasi dan kepercayaan diri. Dan faktor eksternal seperti: orang tua, lingkungan masyarakat (teman-teman sebaya) dan ekonomi (gaji).
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Prodi PAI FTIK IAIN angkatan 2013. Teknik penentuan subjek yang digunakan dalam penelitian ini yaitu teknik Purposive Sampling dengan teknik ini peneliti menentukan subjek dengan menggunakan beberapa kriteria: 1) mahasiswa aktif Prodi PAI 2) mahasiswa yang berdomisili di kota Palangka Raya 3) mahasiswa yang tidak berminat menjadi guru. Dalam penelitian ini ada 6 subjek yang sesuai dengan kriteria tersebut. Data yang dianalisis adalah hasil wawancara dengan mahasiswa-mahasiswa Prodi PAI angkatan 2013 yang tidak berminat menjadi guru dan memeriksa kembali kebenaran jawaban yang telah diberikan oleh mahasiswa dengan beberapa dosen.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Faktor dari diri sendiri (Internal) menjadi faktor seseorang yang tidak berminat menjadi guru yang sangat mempengaruhi seseorang tidak berminat menjadi guru karena para subjek sadar dengan kemampuan diri sendiri. 2) Faktor eksternal baik itu orang tua, lingkungan masyarakat (teman – teman sebaya) dan faktor ekonomi (gaji) tidak terlalu mempengaruhi para subjek untuk tidak minat menjadi guru.
ABSTRACT
This study started from the results of the initial interviews with Islamic Education Study Program students 2013 generation who said that not all students who enter the Islamic Education Study Program want to become a teacher. Based on the statements of several students who were not interested in becoming teachers, it was necessary to found specifically the factors of not being interested in the Islamic Education study program students of IAIN Palangka Raya 2013 generation to become teachers in order to find out what factors caused the interest of Islamic Education study program students in IAIN Palangka Raya to become a teacher.
This study was aimed to determine the factors that caused the Islamic Education study program students of IAIN Palangka Raya 2013 generation not to be interested in becoming teachers. Whether it's from themselves (internal) factors such as: talent, motivation and learning or environmental factors (external) such as: parents, community environment (peers) and economy (salary).
This study used a qualitative descriptive method. The populations in this study were students of the Islamic Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, State Islamic Institute of Palangka Raya 2013 generation. The technique of determining the subject used in this study was purposive sampling technique. The researcher used this technique to determine the subject using several criteria: 1) The active students of Islamic education study program 2) the students who are domiciled in Palangka Raya 3) The students who are not interested in becoming teachers. In this study, there were 6 subjects that suitable with these criteria. The data analyzed were the results of interviews with the Islamic Education study program students of IAIN Palangka Raya 2013 generation who were not interested in becoming teachers and re-examined the correctness of the answers given by students with several lecturers.
The results of the study showed that: 1) the factor of themselves (Internal) was the main factor of someone who was not interested in becoming a teacher who greatly influences someone not interested in becoming a teacher because the subjects are aware of their own abilities. 2) Environmental factors (external) both parents, community environment (peers) and economy (salary) do not affect too many subjects in not interested in becoming a teacher.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Guru; Minat; Mahasiswa |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 08 Jun 2020 03:10 |
Last Modified: | 08 Jun 2020 03:10 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2405 |
Actions (login required)
View Item |