Social media and communication ethic in islamic perspective

Erawati, Desi and Lisnawati, Lisnawati (2019) Social media and communication ethic in islamic perspective. Episteme: Jurnal Pengembangan ilmu keislaman, 14 (1). ISSN 1907-7491 E-ISSN : 2502-3705

[img] Text
sos. media 2019.pdf

Download (527kB)
Official URL: http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/e...

Abstract

Social media is very useful for establishing warm communication between family, friends, and various society. For those, needed to keep a good communication relationship. This paper examines how communication ethics on social media
for married couples to prevent family disharmony. Uses literature studies, this paper analyzes primary sources, namely positive law, interpretation, hadith, and references related to social media. Then it is also added with secondary data from magazines, newspapers, documentation from the local religious court. The results of the study indicate that there are seven communication ethics through social media: taking benefits and leaving losses, meaning that social media has benefits if used wisely; practice fair time management; be open with your partner; selecting friends wisely; say the corresponding statement in posts
and comments; keep the couple’s disgrace and not indulge themselves on social media; and look after self-esteem.

Munculnya media sosial sangat membantu dalam ranah komunikasi antarkeluarga, teman dan berbagai kalangan. Untuk mewujudkan itu dibutuhkan etika komunikasi yang baik. Berangkat dari realitas itu, artikel ini mengkaji tentang bagaimana etika komunikasi di media sosial untuk pasangan suami-istri agar tidak terjadi ketidakharmonisan keluarga. Artikel ini menggunakan studi literatur yang mengangkat dan menganalisa sumber-sumber primer, yaitu hukum positif, interpretasi, studi hadis dan referensi yang berkaitan dengan media sosial. Kemudian ditambahkan dengan data
sekunder dari majalah, surat kabar, dokumentasi dari pengadilan agama setempat. Hasilnya menunjukkan bahwa ada tujuh etika komunikasi melalui media sosial: mengambil manfaat dan meninggalkan kerugian, artinya media sosial memiliki manfaat jika digunakan secara bijak; mempraktikkan
manajemen waktu yang adil; terbuka dengan pasangan Anda; memilih teman secara bijak; mengatakan pernyataan yang sesuai dalam posting dan komentar; menjaga aib pasangan dan idak memanjakan diri di media sosial; serta menjaga harga diri.

Item Type: Journal Article
Uncontrolled Keywords: Social media
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200199 Communication and Media Studies not elsewhere classified
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 02 Jun 2020 09:13
Last Modified: 02 Jun 2020 09:17
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2353

Actions (login required)

View Item View Item