Penerapan metode pembelajaran word square dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agana islam kelas viii di SMPN 12 Palangka Raya

Wulandari, Nurul Hisatil (2019) Penerapan metode pembelajaran word square dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agana islam kelas viii di SMPN 12 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Nurul Hisatil Wulandari-1501112001.pdf

Download (1MB)

Abstract

Berdasarkan latar belakang ada beberapa masalah di dalam peneilitian ini,kurangnya aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 Palangka Raya pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, proses pembelajaran yang masih berpusat pada
guru. Rumusan masalah 1) Bagaimana aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12
Pangka Raya pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam sebelum diterapkan metode word square? 2) Bagaimana penerapan metode pembelajaran word square dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas
VIII di SMPN 12 Palangka Raya? 3) Bagaimana aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 Pangka Raya pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam setelah diterapkan metode word square? 4)Apakah ada peningkatan aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 setelah diterapkan metode word square?

Penelitian ini bertujuan untuk 1) mendeskripsikan aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 Pangka Raya pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam sebelum
diterapkan metode word square,2) mendeskripsikan penerapan metode pembelajaran word square dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa mata
pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VIII di SMPN 12 Palangka Raya,3) mendeskripsikan aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 Pangka Raya pada
mata pelajaran Pendidikan Agama Islam setelah diterapkan metode word square,4) mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa kelas VIII SMPN 12 setelah diterapkan metode word square.

Penelitian ini menggunakan quasi eksperimen atau eksperimen semu dengan
pendekatan kuantitatif, dengan desain pre test dan post test tanpa kelas control.
Populasi penelitian 28 orang siswa kelas VIII B SMPN 12 Palangka Raya yang beragama Islam. Instrumen penelitian yang melalui observasi, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data mengunakan rumus mean dan N-gain score untuk mengetahu peningkatan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas
VIII di SMPN 12 Palangka Raya.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Aktivitas belajar siswa sebelum diterapkan metode pembelajaran word square mendapatkan hasil 56,85 termasuk kategori cukup baik.2) Penerapan metode word square pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VIII di SMPN 12 Palangka Raya termasuk kategori sangat baik dengan rata-rata 81,25.3)Aktivitas belajar siswa setelah diterapkan metode pembelajaran word square mendapatkan hasil 83,75 termasuk kategori sangat baik. 4) Terdapat peningkatan aktivitas belajar siswa dengan nilai N-gain 81,14 dengan kategori Tinggi.

ABSTRACT

Based on the background of this study, there are some problem of study, those
are inactivity learning of eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya on
Islamic religius subject, and teacher-centered classroom was the method. Problem of study are: 1). How are the students' activities on Islamic religious subject at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya before the Word Square Method implemented?; 2). How is the implementation of Word Square learning method to enhance students' activity on Islamic religious subject at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya?; 3). How are the students' activities on Islamic religious subject at eighth grade
students of SMPN-12 in Palangka Raya after the Word Square Method implemented?; 4). Is there any enhancement in students' learning activity at eighth grade students of SMPN-12 after the Word Square method implemented?.

Objective of this study as follows: 1). To describe students' learning activity at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya on Islamic religious subject before Word Square method implemented; 2). To describe the implementation of Word Square learning method to enhance students' learning activity on Islamic religious subject at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya; 3). To describe students' learning activity at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya on Islamic religious subject after Word Square method implemented; 4). To describe enhancement of students' learning activity at eighth grade students of SMPN-12 after Word Square method implemented.

This study used quasy-experimental with quantitative approach, pretest and
posttest design without control class. Population of this study consisted of 28 moslem students of B class at eighth grade students SMPN-12 in Palangka Raya. Instruments of study used observation, questionaire and documentation. Data analysis technique used mean and N-gain score to find out the enhancement of student learning activity on Islamic religious subject at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya.

Result of this study showed that; 1). Students' learning activity before Word
Square learning method implemented got score 56.85 which classified as average; 2) The implementation of Word Square method on Islamic religious subject at eighth grade students of SMPN-12 in Palangka Raya classified as high average with mean 81.25; 3). Students' learning activity got score 83.75 classified as high average after Word Square learning method implemented; 4). Researcher found out that there is enhancement of students' learning activity with N-gain score 81.14 classified as high
average.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Metode pembelajaran; Pendidikan Agama Islam
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 17 Apr 2020 11:42
Last Modified: 17 Apr 2020 11:42
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2187

Actions (login required)

View Item View Item