The teaching of writing descriptive text at the eighth grade of MTS Mengkatip

Atikah, Siti (2019) The teaching of writing descriptive text at the eighth grade of MTS Mengkatip. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Siti Atikah-120112753.pdf

Download (1MB)

Abstract

This research was aimed at observing teaching writing of English at MTS Mengkatip academic year 2017-2018 . The objectives of the study are 1. To explain the teacher procedures in teaching writing for eight grade student, 2. To explain the preparation by the teacher to teach writing for eight grade of MTS Mengkatip, 3. To explain the media used by the teacher to teach writing for eight grade of MTS Mengkatip, 4. To explain the strategy or method used by the teacher to teach writing for eight grade of MTS Mengkatip, 5. To explain the problems the teacher faced in teaching writing for eight grade of MTS Mengkatip.

The researcher used the descriptive qualitative study. This research described the teaching process of English at MTS Mengkatip. The data were taken from interview, observation,and documentation. The respondent was one English was one English teacher.

The result of this research showed that, (1) The procedures of teaching writing on descriptive text for the eigth grade of MTS Mengkatip could be differentiated into three steps : pre teaching,whilst - teaching,and post- teaching. (2) The preparation in teaching writing descriptive text : designing lesson plan, designing material, designing method, and designing assessment. (3) The media that used by English teachers are : Lcd and music. (4) The method that used by the teacher in teaching writing are Conventional Method. This Method has always been used as an oral communication tool between teachers and students in the learning and learning process. In learning conventional method is usually by teacher accompanied by explanations, as well as the devision of tasks and exercises. (5) The problems does the English teacher get in teaching descriptive text at the MTS Mengkatip the following problems: Material preparation.

It was recommended that the teacher writing descriptive text .the teacher should be skilled in planning and selection of media used. The use media of appropriate media will affect the learning environment that was effective and effecient so that students excited and interested in learning English. And the teacher can consider other methods in discussion other than conventional method. And then , the teacher should provide the students with list of vocabulary or ask them to always bring dictionary since they still has poor vocabulary.

ABSTRACT

Penelitian ini bertujuan untuk mengamati pengajaran menulis bahasa Inggris di MTS Mengkatip tahun akademik 2017-2018. Tujuan dari penelitian ini adalah: 1. Untuk menjelaskan prosedur guru dalam mengajar menulis untuk siswa kelas delapan, 2. Untuk menjelaskan persiapan oleh guru dalam mengajar menulis untuk kelas delapan MTS Mengkatip, 3. Untuk menjelaskan media yang digunakan oleh guru dalam mengajar menulis untuk kelas delapan MTS Mengkatip, 4. Untuk menjelaskan strategi atau metode yang digunakan oleh guru untuk mengajar menulis untuk kelas delapan MTS Mengkatip, 5. Untuk menjelaskan masalah yang dihadapi guru dalam mengajar menulis untuk kelas delapan MTS Mengkatip .

Peneliti menggunakan penelitian deskriptif kualitatif. Penelitian ini menggambarkan proses pengajaran bahasa Inggris di MTS Mengkatip. Data diambil dari wawancara, observasi, dan dokumentasi. Responden adalah satu guru bahasa Inggris.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) Prosedur pengajaran menulis pada teks deskriptif untuk kelas VIII Mengkatip dapat dibedakan menjadi tiga langkah: pra mengajar, sementara - mengajar, dan pasca mengajar. (2) Persiapan dalam pengajaran menulis teks deskriptif: merancang rencana pelajaran, merancang materi, merancang metode, dan merancang penilaian. (3) Media yang digunakan oleh guru bahasa Inggris adalah: Lcd dan musik. (4) Metode yang digunakan oleh guru dalam mengajar menulis adalah Metode Konvensional. Metode ini selalu digunakan sebagai alat komunikasi lisan antara guru dan siswa dalam proses belajar mengajar. Dalam pembelajaran metode konvensional adalah biasanya oleh guru disertai dengan penjelasan, serta pembagian tugas dan latihan. (5) Masalah yang dialami guru bahasa Inggris dalam mengajar teks deskriptif di MTS Mengkatip adalah Persiapan bahan.

Dianjurkan agar guru menulis teks deskriptif. Guru harus terampil dalam perencanaan dan pemilihan media yang digunakan. Penggunaan media yang sesuai akan mempengaruhi lingkungan belajar yang efektif dan efisien sehingga siswa bersemangat dan tertarik untuk belajar bahasa Inggris. Dan guru dapat mempertimbangkan metode lain dalam diskusi selain metode konvensional. Dan kemudian, guru harus memberi para siswa daftar kosakata atau meminta mereka untuk selalu membawa kamus karena mereka masih memiliki kosakata yang buruk.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Descriptive Text; Writing;
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
19 STUDIES IN CREATIVE ARTS AND WRITING > 1903 Journalism and Professional Writing > 190303 Technical Writing
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 07 Apr 2020 11:22
Last Modified: 07 Apr 2020 11:22
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2149

Actions (login required)

View Item View Item