Students’perceptions in using youtube as media for learning english as a foreign language

Harlinda, Nurrica (2019) Students’perceptions in using youtube as media for learning english as a foreign language. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Nurrica Harlinda-1401120961.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was carried out in order to find out perception of the students of English Education Study program at IAIN Palangka Raya used quantitative with survey to 120 students, generation 2016–2018 in using YouTube as media of learning English as a Foreign Language. In addition, the study conducted to (a) investigated the students‟ perception in using YouTube as media of learning English as a foreign language for their autonomous learning, (b) investigated the students‟ perception in using YouTube as media of learning English as a foreign language for improve their language skills and language components.

The result of the study (a) 59.3% students agreed using YouTube video independently enhances the students‟ confidence to practice English. (b) 55.0% students perceive in using YouTube is a good source for practicing listening skill.
Finally, based on result above, most of the students in English Education Study Program were capable of learning English as a foreign language independently and had the freedom in choosing and controlling their own
learning. This also means that the use of YouTube as media in learning English as a foreign language developed their autonomous learner to improving their language skills and language components.

ABSTRACT

Penelitian ini mengangkat tentang persepsi mahasiswa di jurusan pendidikan bahasa Inggris di IAIN Palangka menggunakan quantitative dengan menyurvei
120 mahasiswa, angkatan 2018-2019 dalam menggunakan YouTube sebagai media belajar bahasa inggris sebagai bahasa asing. Selanjutnta, penelitian ini meliputi tentang (a) menginvestigasi persepsi mahasiswa dalam menggunakan YouTube sebagai media untuk belajar bahasa inggris bagi mereka yang belajar secara mandiri, (b) menginvestigasi persepsi mahasiswa dalam menggunakan YouTube sebagai media untuk belajar bahasa inggris dengan tujuan untuk meningatkan kemampuan berbahasa dan komponen berbahasa.

Hasil penelitian ini menunjukan bahwa (a) 59.3% mahasiswa mengatakan setuju dan menerapkan bahwa belajar bahasa Inggris menggunakan YouTube secara mandiri dapat meningkatkan kepercayaan diri mereka dalam mempraktekkan bahasa Inggris tersebut, (b) 55.0% mahasiswa percaya dan menyetujui bahwa YouTube adalah salah satu sumber untuk mempraktekkan
secara langsung kemampuan dalam mendengarkan bahasa Inggris.

Kesimpulannya, berdasarkan hasil diatas, kebanyakan dari mahasiswa di jurusan bahasa Inggris telah mampu untuk belajar bahasa Inggris secara mandiri dan merasa memiliki kebebasan untuk memilih ataupun mengontrol dirinya dalam belajar bahasa inggris secara mandiri. Hal tersebut berarti bahwa penggunaan YouTube sebagai media dalam mempelajari bahasa Inggris, mampu
meningkatkan kemampuan berbahasa dan komponen bahasa mereka.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Perception; Youtube;Learning
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200102 Communication Technology and Digital Media Studies
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 30 Mar 2020 04:18
Last Modified: 30 Mar 2020 04:18
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2103

Actions (login required)

View Item View Item