Ollah, Tri Asma (2018) Pengaruh model pembelajaran ctl (contextual teaching learning) terhadap prestasi belajar pesertadidik materi zat aditif dan adiktif kelas VIII Mts An-Nur Palangkaraya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Abstrak.pdf Download (546kB) |
|
Text
Isi Skripsi Tri Asma Ollah - 1401140391.pdf Download (831kB) |
Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi rendah pemahaman peserta didik pada materi zat aditif dan adiktif di kelas VIII MTs An-nur Palangka Raya. Peneliti berusaha memecahkan permasalahan dengan mengajukan model pembelajaran CTL. Tujuan dari penelitian penelitian ini ; 1)Untuk mengetahui apakah ada pengaruh model pembelajaran terhadap prestasi belajar peserta didik kelas VIII MTs An-Nur Palangka Raya pada materi zat aditif dan adiktif; 2) Untuk mengetahui bagaimana prestasi belajar peserta didik kelas VIII MTs An-Nur Palangka Raya pada materi zat aditif dan adiktif setelah menggunakan model pembelajaran CTL dalam proses belajar mengajar.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode penelitian eksperimen. Subjek penelitian adalah peserta didikMTs An-Nur Palangka Raya dengan jumlah sebanyak 23 orang. Teknik yang dilakukan dalam pengumpulan data melalui pretes, postes dan dianalisis menggunakan N-gain dan uji-t.Hasil penelitian menunjukkan bahwa ;1)Ada pengaruh model pembelajaran CTL terhadap prestasi belajar peserta didik kelas VIII MTs An-nur Palangka Raya terbukti dengan dilakukannya uji hipotesis postes kelas kontrol dan eksperimen bahwa thitung>ttabel yaitu sebesar 2,74 >1,68 maka H0 di tolak dan Ha di terima; 2) Prestasi belajar peserta didik kelas VIII MTs An-nur Palangka Raya pada materi zat aditif dan adiktif setelah menggunakan model pembelajaran CTL dengan rata-rata pretes 29,73 dengan kategori (gagal) dan rata-rata postes 72 dengan kategori (baik).
ABSTRACT
This research is based on the low of students’ understanding on additive and addictive substance in 8th grade of MTs AnNurPalangka Raya. Researcher tried to solve the problems by offering CTL learning models. The aims of this study; 1) To find out whether there is an influence of the CTL learning model towardstudents’ learning achievement in 8th grade of MTs An-NurPalangka Raya on additive and addictive substance; 2) To find out how the students’ learning achievement in 8thgrade students of MTs An-NurPalangka Raya on additive and addictive substance after using the CTL learning model in the teaching and learning process.
The model was used in this study is quantitative with experimental research methods. The research subjects were 23 students of MTs An-NurPalangka Raya. The technique was used in data collection are pretest, posttest and analyzed using N-gain and t-test.
The results showed that: 1) There was an effect of the CTL learning model on the learning achievement of the 8thgrade students of MTs An NurPalangka Raya with a t-test of 2.74> 1.68 then H0 was rejected and Ha was accepted; 2) The learning achievement of the 8thgrade students of MTs An NurPalangka Raya on additive and addictive substance after using the CTL learning model was obtained, the pretest results of control class with a pretest average of 38,7 and posttest 56.8 with an average of N-gain control class 0.28 category (lew). While, the pretest result of experimental class was 29.7 and in posttest was increased 72.9 with an average N-gain of 0.61 categories (medium).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Model Pembelajaran |
Subjects: | 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0699 Other Biological Sciences > 069999 Biological Sciences not elsewhere classified |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 03 Oct 2019 02:51 |
Last Modified: | 03 Oct 2019 02:51 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1724 |
Actions (login required)
View Item |