English students’ perceptions in using indonesian at speaking for group activities class in third semester of english education study program of IAIN Palangka Raya

Irwansyah, Teguh (2018) English students’ perceptions in using indonesian at speaking for group activities class in third semester of english education study program of IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Abstrak.pdf

Download (723kB)
[img] Text
Skripsi Teguh Irwanyah - 1301120916.pdf

Download (3MB)

Abstract

This study was aimed at investigating: How do the EFL students of English Department perceive the use of Indonesian during speaking activities in classroom.
The study was case study with qualitative approach. For the data collection, it was used the instruments such as questionnaire equipped with questionnaire guideline, interview equipped with interview guideline, documentation, audio record, and field notes. The subjects of study were the third semester students of english education study program of Iain Palangka Raya. It was taken using total sampling technique for questionnaire and simple random sampling for interview. To analyze the data, it was through the techniques: data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing. For the data endorsement, it was used triangulation technique and member check.
The results showed that: The perception of the students about using Indonesian were generally positive. The students preferred using Indonesian in certain situations and for specific reasons. Although the perception of the students received agreements, there were other points on which they disagreed. The result of the questionnaire shows that the used Indonesian in learning English in the speaking class, is 46, 88%, is it categorized as Quite or Neutral. Students perceive the use of Indonesian when want to said sentences or word that can’t do in English, don't know what is the teacher meant, and Indonesian helps to understand. In fact, students preferred to use English in the class, Indonesian only become assistant.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi: bagaimana para mahasiswa di jurusan bahasa inggris menerima penggunaan bahasa indonesia selama kegiatan speaking di kelas.
Penelitian ini adalah penelitian bersifat studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Untuk pengumpulan data dalam penelitian ini, digunakan instrumen antara lain angket dengan menggunakan pedoman angket, wawancara dengan menggunakan pedoman wawancara, dokumentasi, perekam suara, and catatan lapangan. Subyek penelitian ini adalah mahasiswa semester tiga jurusan bahasa inggris di IAIN Palangka Raya. Subyek penelitian tersebut ditentukan dengan menggunakan teknik pengambilan sample total sampling untuk angket dan simple random sampling untuk wawancara. Untuk menganalisis data, digunakan teknik antara lain: pengumpulan data, reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan. Untuk pengabsahan data, digunakan teknik triangulasi dan pengecekan daftar mahasiswa.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Persepsi mahasiswa tentang menggunakan bahasa Indonesia pada umumnya positif. Mahasiswa lebih suka menggunakan bahasa Indonesia dalam situasi tertentu dan untuk alasan tertentu. Ada poin yang mereka setujui, tapi ada poin lain yang mereka tidak setujui. Hasil kuesioner menunjukkan bahwa bahasa Indonesia yang digunakan dalam pembelajaran bahasa Inggris di kelas speaking, adalah 46, 88%, dikategorikan sebagai Cukup atau Netral. Mahasiswa menggunakan bahasa Indonesia ketika ingin mengucapkan kalimat atau kata yang tidak dapat diucapkan dalam bahasa Inggris, tidak mengtahui apa yang dimaksudkan oleh guru, dan bahasa Indonesia membantu untuk memahami. Bahkan, mahasiswa lebih suka menggunakan bahasa Inggris di kelas, bahasa Indonesia hanya menjadi pendukung.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 26 Sep 2019 02:58
Last Modified: 26 Sep 2019 02:58
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1712

Actions (login required)

View Item View Item