Character education values in english textbook entitled “forward an english” for the tenth grade of vocational high school

Salsabila, Somia (2018) Character education values in english textbook entitled “forward an english” for the tenth grade of vocational high school. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Somia Salsabila - 1401120953.pdf

Download (913kB)

Abstract

The objective of the research were to identify the character education values based on 2013 curriculum that appear in texts or sentences of an English textbook entitled “Forward an English” For the Tenth Grade of Vocational High School, (2) to describe how to the characters implemented in the texts or sentences.
This research used qualitative approach using content analysis. The data used this research were in the texts or sentences in the textbook. Some steps were undertaken during the data collection: reading the texts or sentences carefully, understanding specific parts related to the research focus intensively, marking certain parts related to the research focus, making a description of the data and inserting the data into the table. In analyzing data, this study used content analysis technique by comparing the data, making categorization, presenting data tabulation, describing verbally, and interpreting the findings to do the inference.
The results of research showed that: (1) related to the characters that appear in textbook, the character education based on curriculum 2013 was only found 15 characters. Achievement appreciation is the highest rate. It implied that author of textbook wanted to students give appreciate to other people. (2)the characters implemented there were two techniques, explicit and implicit. The explicit was more dominant in the texts or sentences. This result showed that the author seemed make it easy students in comprehension the character values in the texts or sentences.

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi nilai pendidikan karakter berdasarkan kurikulum 2013 yang muncul dalam teks atau kalimat pada buku teks bahasa Inggris yang berjudul "Forward an English" untuk Kelas Sepuluh Sekolah Menengah Kejuruan, (2) untuk menggambarkan bagaimana karakter diimplementasikan dalam teks atau kalimat tersebut.
Penelitian ini menggunakan pendekatan metode kualitatif dengan menggunakan analisis isi. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teks atau kalimat dalam buku teks. Beberapa langkah dilakukan selama pengumpulan data: membaca teks atau kalimat dengan hati-hati, memahami bagian-bagian khusus yang terkait dengan fokus penelitian secara intensif, menandai bagian-bagian tertentu yang terkait dengan fokus penelitian, membuat deskripsi data dan memasukkan data ke dalam tabel. Dalam menganalisis data, penelitian ini menggunakan teknik analisis isi dengan membandingkan data, membuat kategorisasi, menyajikan tabulasi data, mendeskripsikan secara lisan, dan menafsirkan temuan untuk melakukan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) berkaitan dengan karakter yang muncul dalam buku teks, pendidikan karakter berdasarkan kurikulum 2013 hanya ditemukan 15 karakter pada buku tersebut. Prestasi penghargaan adalah angka tertinggi. Ini menyiratkan bahwa penulis buku ajar ingin siswa memberi apresiasi kepada orang lain. (2) karakter diimplementasikan dengan dua teknik, eksplisit dan implisit. Yang eksplisit lebih dominan dalam teks atau kalimat. Hasil ini menunjukkan bahwa penulis tampak memudahkan siswa dalam memahami nilai-nilai karakter dalam teks atau kalimat.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris; Nilai karakter
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 24 Sep 2019 01:45
Last Modified: 24 Sep 2019 01:45
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1700

Actions (login required)

View Item View Item