The effect of picture story book toward reading comprehension and reading motivation of the second graders of SMPN-8 Palangka Raya

Sabnawati, Sabnawati (2018) The effect of picture story book toward reading comprehension and reading motivation of the second graders of SMPN-8 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Sabnawati - 1401120963.pdf

Download (914kB)

Abstract

This study aimed at investigating: (1) the significance effect of using picture story book toward second graders’reading comprehension of SMPN-8 Palangka Raya. (2) the significance effect of using picture story book toward second graders’reading motivation of SMPN-8 Palangka Raya. (3) the significance effect of using picture story book toward second graders’reading comprehension and reading motivation of SMPN-8 Palangka Raya.
This study used quantitative approach with quasi-experimental design. The writer designed the lesson plan, conducted the treatment, observed the students’score by pretest and posttest. The population of this study consisted the second graders at SMPN-8 Palangka Raya. The sample was determined by using cluster sampling technique and took two classes, they were picture story book class as experiment class (VIII4) and story book without picture as control class(VIII5). Then the writer used One-Way ANOVA to analyze the data and the result showed that there was significant differences among groups after doing the treatment with Fvalue was higher than Ftable (282.717> 3.08). For data collection, it was used the instruments such as test and questionnaire.
The result showed that: (1) picture story book of experiment class showed the significant value (0.044 lower < 0.05). It meant that the use of picture effective toward reading comprehension; (2) picture story book of experiment class showed the significant value (0.00 lower < 0.05). It meant that the use of picture effective toward reading motivation; (3) picture story book of experiment class showed the significant value (0.00 lower < 0.05). It meant that use of picture effective toward reading comprehension and reading motivation.
Finally, based on result above, the writer recommended that teacher to apply picture story book toward students reading comprehension and reading motivation.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk meneliti: (1) Pengaruh signifikan menggunakan buku cerita bergambar terhadap pemahaman membaca siswa kelas II di SMPN-8 Palangka Raya. (2) Pengaruh signifikan menggunakan buku cerita bergambar terhadap motivasi membaca siswa kelas II di SMPN-8 Palangka Raya. (3) Pengaruh signifikan menggunakan buku cerita bergambar terhadap pemahaman membaca dan motivasi membaca siswa kelas II di SMPN-8 Palangka Raya.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain kuasi-eksperimental. Penulis merancang rencana pembelajaran, melakukan perawatan, mengamati nilai siswa dengan pre-test dan post-test. Populasi penelitian adalah siswa kelas dua SMPN-8 Palangka Raya. Sample ditentukan menggunakan cluster sampling teknis dan mengambil dua kelas, yaitu kelas buku cerita bergambar sebagai kelas eksperimental (VIII4) dan buku cerita tanpa gambar sebagai kelas kontrol (VIII5). Kemudian penulis menggunakan One-Way ANOVA untuk menganalisis data dan hasilnya menunjukkan adanya perbedaan signifikan antara kelompok setelah melakukan perlakuan dengan F value lebih tinggi dari F tabel (282.717> 3.08). Untuk pengumpulan data, itu menggunakan alat seperti tes dan angket.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) buku cerita bergambar dari kelas eksperimental menunjukkan nilai signifikan (0.044 rendah < 0.05). Artinya ada pengaruh menggunakan buku cerita bergambar terhadap pemahaman membaca; (2) buku cerita bergambar dari kelas eksperimental menunjukkan nilai signifikan (0.00 rendah < 0.05). Artinya ada pengaruh menggunakan buku cerita bergambar terhadap motivasi membaca. (3) buku cerita bergambar dari kelas eksperimental menunjukkan nilai signifikan (0.00 rendah < 0.05). Artinya ada pengaruh menggunakan buku cerita bergambar terhadap pemahaman membaca dan motivasi membaca.
Akhirnya, berdasarkan hasil di atas, penulis merekomendasikan guru dapat menerapkan buku cerita bergambar terhadap pemahaman membaca dan motivasi membaca.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pemahaman Membaca
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 01 Aug 2019 02:06
Last Modified: 01 Aug 2019 02:06
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1629

Actions (login required)

View Item View Item