Hidayah, Nur (2018) Aktivitas ibu dalam mendidik anak di Desa Petuk Katimpun Kecamatan Jekan Raya Kota Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Abstrak.pdf Download (476kB) |
|
Text
Isi Skripsi Nur Hidayah - 1101111644.pdf Download (592kB) |
Abstract
Penelitian ini bertolak dari peran ibu yang memiliki pengaruh yang sangat penting dalam mendidik anak. Para ibu di Petuk katimpun banyak yang bekerja menjadi nelayan dan menjual ikan kepasar hal ini menyebabkan intensitas waktu ibu menjadi berkurang terhadap tugasnya mendidik anak dirumah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran ibu dalam mendidik anak di desa Petuk Katimpun kota Palangkaraya.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilapangan menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Objek dalam penelitian ini adalah peran ibu dalam mendidik anak dirumah, sedangkan subjek penelitian berjumlah 14 orang ibu. Penentuan subjek menggunakan purposive sampling, dan informannya adalah anak. Pengabsahan data menggunakan triangulasi,analisis data yang digunakanyaitu data collection,data reduction, data display dan conclusion.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Empat subyek yang peneliti wawancara dan amati sudah memberikan rasa kasih sayangnya dalam mendidik anak-anaknya. 4 ibu ini memiliki rasa kasih sayang yang sangat besar dalam membimbing dan menemani anak-anaknya. Pada saat menemani anak belajar, ibu dengan penuh kesabaran dan perhatian kepada anaknya tanpa ada kata-kata keras dan memukul. 2). Semua subyek sudah memberikan pengasuhan dan pemeliharaan yang baik untuk anak dirumah. Hal ini dapat dilihat dari cara ibu mengasuh anak yang mengajarkan anaknya untuk menjadi anak yang mandiri ketika orang tua sibuk bekerja. 3) Semua subyek menjadi tempat anak mencurahkan isi hati ketika anak mendapatkan kesulitan dan keluhan yang di rasakan oleh anak. Ibu juga memberikan bantuan jika anak memerlukannya. 4) Semua subyek belum bisa mengatur keadaan rumah tangganya secara baik. Hal ini dikarenakan ibu yang juga ikut bekerja mencari nafkah bersama suami dalam mencari ikan atau menjual ikan di pasar. 5) Semua subyek sudah memberikan bimbingan pribadi pada anaknya. Seperti mengajarkan nilai moral dalam kehidupan sehari-hari contohnya mengajarkan anak bersikap jujur, menghormati orang tua dan disiplin. 6) Semua subyek sudah memberikan pendidikan segi emosional untuk anak-anaknya seperti menenangkan anak ketika menangis dan menjadi penengah jika anak bertengkar dengan teman atau saudaranya.
ABSTRACT
This study is based on the mother’s role having a veryimportant influence in educating their children. The success of children's education is largely determined by the touch of the mother's hand even though the father's participation cannot be ignored. Most mothers in Petuk Ketimpun work as fishermen and sell fish to market, it made the intensity of mother's time to the rolein educating their children at home is lessen. This study aims to find out how the mother's role in educating their children in the village of Petuk Katimpun of Palangka Raya city.
This study used descriptive qualitative method. The data collection in the field using observation, interview and documentation techniques. The object in this study is the role of mothers in educating their children at home, while the subjects of the study were 14 mothers. The determination of the subjects using purposive sampling, and the informant is children. Validation of data using triangulation, the data analysis used is data collection, data reduction, data display and conclusion.
The results of this study indicated that: 1) 4 mothers of 14 subjects who had been interviewed and observed by researcher have given their affection in educating their children. 4 of these mothers have a great compassion in guiding and accompanying their children when they are at home. At the time of accompanying their childrenin learning, the mother is full of patience and attention to their child without any hard words and hitting. 2). 14 subjects on average have provided good parenting and caring for their children at home. This can be seen from the way mothers in caringthemby teaching their children to become independent children when their parents are busy working. Because it is taught independently, the child is no longer dependent on their parents when at home. 3) 14 subjects become places where their children pour their hearts out when their children get difficulties and complaints that are felt by children. Mothers also provides assistance if their child needs it. 4) 14 subjects have not been able to properly regulate their household situation. This is because the mothers who also work to earn a living with their husbands in finding fish or selling fish in the market. As a result, the condition of the house when left is not in a condition organized by the mother. 5) 14 subjects have provided personal guidance to their children. Like teaching moral values in everyday life, for example teaching children to be honest, respecting parents and discipline. 6) 14 subjects have provided emotional education for their children such as calming the child when crying and being a mediator if the child quarreled with a friend or relative.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ibu; Mendidik Anak |
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 12 Jun 2019 01:17 |
Last Modified: | 12 Jun 2019 01:17 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1588 |
Actions (login required)
View Item |