Effect of monolingual and bilingual mobile dictionary on students’ writing skill in English department at IAIN Palangka Raya

Norlatifah, Norlatifah (2018) Effect of monolingual and bilingual mobile dictionary on students’ writing skill in English department at IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Norlatifah - 1401120992.pdf

Download (1MB)

Abstract

The research was aimed at investigating the difference of writing skill by the students who use monolingual mobile dictionary and bilingual mobile dictionary in english education study program at IAIN Palangka Raya.
The research used quantitative comparative approach with Ex-post Facto design in finding out the answer of problem of the study. The population of the research consisted students who enrolled in writing class in english education study program at IAIN Palangka Raya. The sample was determined by using purposive sampling technique. The samples were given a test to gain the students’ score in writing test. After getting the data of test score, the writer analyzed the data using ttest seperated variance formula to test the hypothesis. It was found that the result of tobserved was 0,187 and the ttable was 2,000 at 5% of significance level with the degree of freedom (df) was 60. It showed that tobserved was lower than ttable. In addition, the calculation result using SPSS 16 also supported the interpretation of t-test result from manual calculation.
The result using SPSS 16 program calculation showed that tobserved was 0,187. It was also lower than ttable at 5% level of significance (2,000). It means that there is no difference of students who use monolingual mobile dictionary and the students who use bilingual mobile dictionary. The result of testing hypothesis determined that the alternative hypothesis (Ha) stated that there is significant difference of students’ writing skill who use monolingual mobile dictionary and bilingual mobile dictionary in English department at IAIN Palangka Raya was rejected and the null hypothesis (Ho) stated that there is no significant difference of students’ writing skill who use monolingual mobile dictionary and bilingual mobile dictionary in English department at IAIN Palangka Raya was accepted.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi perbedaan pengaruh kamus monolingual mobile dan kamus bilingual mobile terhadap kemampuan writing mahasiswa bahasa inggris IAIN Palangka Raya.
Penelitian ini menggunakan pendekatan komperatif kuantitatif dengan rancangan Ex-post Facto dalam menemukan jawaban dari permasalahan pada penelitian ini. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa yang mengambil kelas writing pada jurusan bahasa inggris di IAIN Palangka Raya. Sampel dipilih dengan menggunakan tekhnik purposive sampling. Sampel diberikan sebuah test tertulis untuk mendapatkan skor mahasiswa dalam menulis. Setelah mendapatkan data skor mahasiswa, penulis menganalisa data tersebut menggunakan formula ttest untuk menguji hipotesis. Hal itu ditemukan nilai hasil dari tobserved adalah 0,187 dan ttable adalah 2,000 pada level siginifikan 5% dengan tingkat kebebasan (df) sebanyak 60. Hal itu menunjukkan bahwa tobserved lebih rendah daripada ttable. Sebagai tambahan, hasil kalkulasi lainnya yang menggunakan program SPSS 19 juga mendukung interpretasi dari nilai hasil ttest yang menggunakan perhitungan manual.
Hasil dari perhitungan menggunakan program SPSS 16 menunjukkan bahwa tobserved adalah 0,187. Nilai tersebut juga lebih rendah dibandingkan dengan ttable pada tingkat level signifikan 5% (2,000). Hal itu berarti bahwa tidak ada perbedaan secara siginifikan dari mahasiswa yang menggunakan kamus monolingual mobile dan mahasiswa yang menggunakan kamus bilingual mobile terhadap kemampuan mahasiswa dalam menulis. Hasil dari pengujian hipotesis ditetapkan bahwa hipotesis alternatif (Ha) menyatakan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara mahasiswa yang menggunakan kamus monolingual mobile dan mahasiswa yang menggunakan kamus bilingual mobile di IAIN Palangka Raya di tolak, sedangkan hipotesis null (Ho) yang menyatakan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan antara mahasiswa yang menggunakan kamus monolingual mobile dan mahasiswa yang menggunakan kamus bilingual mobile di IAIN Palangka Raya di terima.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kamus Monolingual Mobile; Kamus Bilingual Mobile
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200408 Linguistic Structures (incl. Grammar, Phonology, Lexicon, Semantics) > 20040899 Linguistic Structures not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 29 May 2019 01:53
Last Modified: 10 Jun 2019 02:37
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1581

Actions (login required)

View Item View Item