EFL students’ perception towards IPA symbols as pronunciation learning system

Putri, Nikmah Sistia Eka (2018) EFL students’ perception towards IPA symbols as pronunciation learning system. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Nikmah Sistia Eka Putri - 1401120941.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was conducted in order to describe the EFL students’ perception toward International Phonetic Alphabet (IPA) symbols as pronunciation system in State Islamic Institute of Palangka Raya by the EFL students in English phonology course who have taken pronunciation practice course.
This design of this study is survey research by quantitative approach. The sample of study were 59 students of English Phonology subject, it was used total sampling technique. The data collections were used questionnaire, and documentation. Putri’s (2016) questionnaire was taken and adopted as the data collection instrument. The data was analyzed through SPSS version 18.0. Descriptive statistics such as percentage and frequency were used to describe the EFL students’ perception.
The results based on the data shown that the average score of EFL students’ perception toward IPA symbols as pronunciation learning system at a very positive perspective by the score 3,70. All of the indicators show a good point above 3,40 which is answering the research question that EFL students’ perception towards IPA Symbols as Pronunciation Learning System. From the average score of the IPA symbols increase EFL students’ autonomy in learning pronunciation is 3,75, phonetic symbols enables EFL students to be more intelligible speak in English is 3,80, they also felt more confidence to speak English is 3,68. Besides that, phonetic symbols also give students burden is 3,48. They also felt EFL students have to master the phonetic symbols is 3,73. Moreover, they also assume phonetic symbols give EFL students benefit in learning pronunciation is 3,70.

ABSTRAK

Penelitian ini dilakukan dalam rangka menggambarkan persepsi mahasiswa EFL terhadap International Phonetic Alphabet (IPA) simbol sebagai sistem belajar pengucapan di Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya oleh Mahasiwa EFL di kelas Fonologi bahasa Inggris yang telah mengambil mata kuliah pronun.
Desain Penelitian ini adalah survei dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Subyek penelitian ini berjumlah 59 mahasiswa kelas fonologi bahasa Inggris, dengan menggunakan tekhnik total sampling. Untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini digunakan kuesioner, dan dokumentasi. Kuesioner Putri (2016) diambil dan diadopsi sebagai instrumen pengumpulan data. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 18.0. Statistik deskriptif seperti persentase dan frekuensi digunakan untuk menggambarkan persepsi mahasiswa EFL.
Berdasarkan hasil penelitian data didapati bahwa skor rata-rata dari persepsi mahasiswa EFL terhadap simbol-simbol IPA sebagai sistem pembelajaran pengucapan adalah sangat positif dengan skor 3.70. Semua indikator menunjukkan skor poin yang bagus diatas 3.40 yang menjawab pertanyaan penelitian yaitu persepsi mahasiswa EFL terhadap simbol-simbol IPA sebagai sistem pembelajaran pengucapan. Dari hasil skor rata-rata simbol IPA meningkatkan otonomi mahasiswa EFL dalam belajar pengucapan sebesar 3.75, simbol-simbol fonetik memungkinkan mahasiswa EFL menjadi lebih dimengerti berbicara dalam bahasa Inggris sebesar 3.80, siswa juga merasa lebih percaya diri untuk berbicara bahasa Inggris sebesar 3.68. Disamping itu, simbol-simbol fonetik memberikan beban bagi mahasiswa sebesar 3.48. Mahasiswa juga berpresepsi jika mahasiswa EFL harus menguasai simbol-simbol fonetik dengan skor rata-rata sebesar 3.73. Selain itu, mahasiswa juga menganggap simbol-simbol fonetik memberikan mahasiswa EFL manfaat dalam belajar pengucapan sebesar 3.70.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: EFL Student; Pendidikan Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 23 May 2019 00:20
Last Modified: 23 May 2019 00:20
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1570

Actions (login required)

View Item View Item