Evaluating efl textbook by mgmp bahasa inggris for junior high school based on the english 2013 curriculum

Marlina, Nanik (2018) Evaluating efl textbook by mgmp bahasa inggris for junior high school based on the english 2013 curriculum. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Nanik Marlina - 1201120806.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purposes of this study are (a) to describe the relevance between the material with the cognitive aspect which are contained in the core and basic competence in 2013 curriculum in student book entitled “Mount: An English Book” for Junior High School Eight Grade. (b) to describe the relevance between the material with the cognitive aspect which are contained in the core and basic competence in 2013 curriculum in student book entitled “Mount: An English Book” for Junior High School Eight Grade.
This study used a descriptive qualitative method by using content analysis design. The object of the study is student english textbook entitled “Mount: An English Book” published by writing revolution in 2016. For the data collection, the researcher used observation equipped with observation checklist and document review as instrument. Then techniques in analyzing data are: classifying the materials, collecting the data, identifying the differences and similarities, and evaluating the materials.
The result of this study showed that : (1) The relevance of materials in that textbook was 23 (63,88%) relevant. It means that cognitive domain is categorized “Fair”. (2) The relevance of materials in that textbook was 18 (50%) relevant. It means that psychomotor domain is categorized “Sufficient”. Then according to the result of the study the researcher concluded that both cognitive and phsychomotor almost has the same disadventages of relevance materials because these are less systematic with 2013 curriculum syllabus. For example, there is material (sub basic competence) in syllabus used spoken text but there is doesn’t exist in the textbook. Thus the researcher concluded that the textbook were logic and can be implementedas a learning source in the classroom. Although it still needs some revision to make it better. The researcher suggests the book writer to increase and improve the materials in this book, especially in term of psychomotor domain.

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian ini adalah (a) untuk mendeskripsikan kesesuaian materi dengan aspek kognitif yang terdapat di kompetensi dasar kurikulum 2013 dalam buku siswa yang berjudul “Mount: An English Book” untuk kelas 8 Sekolah Menengah Pertama. (b) untuk mendeskripsikan kesesuaian materi dengan aspek psikomotor yang terdapat di kompetensi dasar kurikulum 2013 dalam buku siswa yang berjudul “Mount: An English Book” untuk kelas 8 Sekolah Menengah Pertama.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yakni dengan menggunakan rancangan analisis isi. Objek dari penelitian ini adalah buku siswa yang berjudul “Mount: An English Book” diterbitkan oleh Writing Revolution tahun 2016. Untuk pengumpulan data, peneliti menggunakan observasi yang dilengkapi dengan lembar observasi ceklis dan tinjauan dokumen sebagai instrument. Teknik dalam menganalisis data antara lain: menggolongkan materi-materi, mengumpulkan data, mengidentifikasi perbedaan dan persamaan, dan mengevalusi materi-materi.

Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa : (1) kesesuaian materi didalam buku teks 23 (63,88%) yang sesuai. Maksudnya adalah bahwa buku tersebut dikategorikan “Kurang” dalam ranah kognitif. (2) kesesuaian materi didalam buku teks 18 (50%) yang sesuai. Maksudnya adalah bahwa buku tersebut dikategorikan “Cukup” dalam ranah psikomotor. Kemudian berdasarkan hasil yang didapat menyimpulkan bahwa kedua aspek tersebut hampir sama kekurangannya karena kedua aspek tersebut kurang sesuai dengan kurikulum 2013. Misalnya ada materi (dibagian kompetensi dasar) di dalam silabus menggunakan teks spoken tetapi didalam buku tersebut tidak ada. Dari penemuan tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa buku tersebut secara logika dapat digunakan sebagai bahan ajar dikelas. Namun buku tersebut masih harus direvisi kembali agar lebih baik. Peneliti menyarankan kepada penulis untuk meningkatkan dan memperbaiki materi dalam buku tersebut sesuai dengan bagian kompetensi dasar, terutama dalam ranah psikomotor.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Bahan Ajar; Bahasa Inggris; Analisis buku
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 22 May 2019 02:08
Last Modified: 22 May 2019 02:08
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1564

Actions (login required)

View Item View Item