Penerapan model pembelajaran contextual teaching and learning materi salat jamak dan qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya

Hasanah, Mety Nurnadiatul (2018) Penerapan model pembelajaran contextual teaching and learning materi salat jamak dan qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Mety Nurnadiatul Hasanah - 1301111810.pdf

Download (1MB)

Abstract

Pendidikan adalah sebagai usaha sadar dan terencana untuk mewujudkan suasana belajar dan proses pembelajaran untuk peserta didik secara aktif mengembangkan potensi dirinya untuk memiliki kekuatan spiritual keagamaan, pengendalian diri, kepribadian, kecerdasan, akhlak mulia serta keterampilan yang diperlukan.
Permasalahannya adalah apakah penerapan CTL yang dilakukan oleh guru mata pelajaran PAI sudah sesuai dengan teori, berdasarkan hal ini maka rumusan masalah dari penelitian ini : 1) Bagaimana penerapan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) materi salat Jamak dan Qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya. 2) Bagaimana hasil belajar siswa dalam penerapan model pembelajaran CTL materi salat Jamak dan Qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya. 3) Apa saja faktor pendukung dan penghambat dalam penerapan model pembelajaran CTL materi salat Jamak dan Qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif yang dilakukan di SMP Al-Amin Palangkaraya. Adapun subjek penelitian ini adalah guru mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VII. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi, wawancara dan dokumentasi.
Hasil penelitian dan pembahasan yang telah peneliti lakukan di SMP Al-Amin Palangkaraya tentang penerapan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) materi salat Jamak dan Qasar mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Al-Amin Palangkaraya menunjukkan bahwa: 1) Penerapan model pembelajaran CTL ini sudah berjalan dengan baik dalam proses pelaksanaan pembelajarannya dikelas, karena sudah melaksanakan langkah-langkah penerapan model pembelajaran CTL. Jadi, dengan diterapkannya model pembelajaran CTL ini membuat siswa berminat dalam belajar. 2) Hasil belajar dari penerapan model pembelajaran CTL ini meningkat dalam segi nilai. 3) Faktor pendukung dari penerapan model pembelajaran ini yaitu: a) Kemampuam guru dalam memahami model pembelajaran CTL b) Guru yang mampu dalam menerapkan model pembelajaran CTL. Faktor penghambat dari penerapan model pembelajaran ini yaitu: a) Siswa yang kurang paham b) Siswa yang ragu dalam menyampaikan pendapat.

ABSTRACT

Education is a conscious and planned effort to realize the learning atmosphere and the learning process for students to actively develop their potential to have religious spiritual strength, self-control, personality, intelligence, noble character and the necessary skills.
The problem is whether the application of CTL conducted by PAI subject teachers is in accordance with the theory, based on this, the problem formulation of this study: 1) How is the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model for Jamak and Qasar prayer material on PAI subjects at class VII of SMP Al-Amin Palangkaraya. 2) What is the result of student learning in the application of the CTL learning model for Jamak and Qasar prayer material on PAI subjects at class VII of SMP Al-Amin Palangkaraya. 3) What are the supporting and inhibiting factors in the application of the CTL learning model for Jamak and Qasar prayer material on PAI subjects at class VII of SMP Al-Amin Palangkaraya.
This study used descriptive qualitative research conducted at SMP Al-Amin Palangkaraya. The subject of this research is the teachers who teaching Islamic Education at class VII. The data collection techniques used in this study are observation, interview and documentation techniques.
The results of the research and discussion that researchers have done at SMP Al-Amin Palangkaraya about the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model for Jamak and Qasar prayer material on PAI subjects at class VII of SMP Al-Amin Palangkaraya showed that: 1) The application of the CTL learning model has been going well in the process of implementing the learning in class, because it has implemented the steps of applying the CTL learning model. So, the implementation of the CTL learning model makes students interested in learning. 2) Learning outcomes from the application of the CTL learning model increase in terms of value. 3) Supporting factors of the application of this learning model are: a) Teacher ability in understanding the CTL learning model b) Teachers who are able to apply the CTL learning model. Inhibiting factors from the application of this learning model are: a) Students who do not understand b) Students who are hesitant in expressing their opinions.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Model pembelajaran; Contextual Teaching and Learning
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 16 May 2019 01:07
Last Modified: 16 May 2019 01:07
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1539

Actions (login required)

View Item View Item