The patterns of cooperative learning applied by english teacher at 3rd semester english department of IAIN Palangka Raya

Oktafiani, Lilis (2018) The patterns of cooperative learning applied by english teacher at 3rd semester english department of IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Lilis Oktafiani - 1401121007.pdf

Download (836kB)

Abstract

This study aims to analyze the patterns and responses of cooperative learning methods used by the teacher. Two research questions were formulated in this study. (1) how are the patterns of cooperative learning applied by an English teacher at the English department of IAIN Palangka Raya; (2) What are the student responses to the implementation of cooperative learning applied by an English teacher at the English department of IAIN Palangka Raya
This study was case study with qualitative approach. For the data collection, it was used the instruments such as documentation by using audio recorder, then it was transcribed to be analyzed, questionnaire equipment with questionnaire guidlines, and interview equipped with interview guideline. To analyze the data, it was through the techniques: data collection, data display, data reduction, and conclusion/drawing. For the data endorsement, it was used triangulation technique.
The result showed that: first, the pattern used is small group teaching. Small-Group Teaching is a general classroom organizational plan in which learning takes place through cooperative group inquiry, discussion, and data gathering by students. Second, the student responses toward the implementation of cooperative learning method applied by an English teacher was good. When using cooperative learning, students are helped to make their work better. They were very enthusiastic when advancing in front of the class and discussing with the group.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pola dan tanggapan siswa metode pembelajaran kooperatif yang diterapkan oleh guru. Dua pertanyaan penelitian dirumuskan dalam penelitian ini. (1) Bagaimana pola pembelajaran kooperatif yang diterapkan oleh guru bahasa Inggris di departemen bahasa Inggris IAIN Palangka Raya; (2) Apa tanggapan siswa terhadap pelaksanaan pembelajaran kooperatif yang diterapkan oleh guru bahasa Inggris di departemen bahasa Inggris IAIN Palangka Raya.
Penelitian ini merupakan studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Untuk pengumpulan data, digunakan instrumen seperti dokumentasi dengan menggunakan perekam suara, kemudian ditranskripsi untuk dianalisis, peralatan kuesioner dengan pedoman kuesioner, dan wawancara dilengkapi dengan pedoman wawancara Untuk menganalisis data, digunakan teknik antara lain: pengumpulan data, display data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Untuk pengabsahan data, digunakan teknik triangulasi.
Hasilnya menunjukkan bahwa: pertama, Pola yang digunakan adalah pengajaran kelompok kecil. Pengajaran Kelompok Kecil adalah rencana organisasi kelas umum di mana pembelajaran berlangsung melalui penyelidikan kelompok kooperatif, diskusi, dan pengumpulan data oleh siswa. Kedua, Respon siswa terhadap penerapan metode pembelajaran kooperatif yang diterapkan oleh guru bahasa Inggris adalah baik. Ketika menggunakan pembelajaran kooperatif, siswa dibantu untuk membuat pekerjaan mereka lebih baik. Mereka sangat antusias ketika maju di depan kelas dan berdiskusi dengan kelompok.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Metode pembelajaran kooperatif
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 13 May 2019 01:21
Last Modified: 13 May 2019 01:21
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1519

Actions (login required)

View Item View Item