Auliani, Auliani (2018) Analisis miskonsepsi gambar struktur tubuh vertebrata pada mahasiswa program studi tadris biologi IAIN Palangkaraya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Abstrak.pdf Download (1MB) |
|
Text
Isi.pdf Download (896kB) |
Abstract
Misconceptions can be described as a condition in which the students have a concept their believes to be true but in fact deviates from the conception of biologists. This condition occur of biology education department of IAIN Palangkaraya if viewed from their drawing. Evaluation of component analysis toward drawing can used to identify and known the wrong concept which students have. This study aimed 1) To indicate there is or not misconseptions in drawing concept and vertebrata body structure concept by biology education department students of IAIN Palangkaraya; 2) To describe students’ concept understanding toward vertebrata body structure; 3) To describe students’ conception toward vertebrata body structure concept; 4) To describe the correlation between misconception of vertebrata body structure drawing concept and vertebrata body structure concept understanding.
This study used descriptive qualitative approach and the type of the study was case study. The data of this study got from the vertebrata body structure drawing test, the understanding concept test, and questionnaire. The study was done at November 2017 in IAIN Palangkaraya with the totally respondens about 78 students of biology education departement that consist of third, fifth and seventh semester.
The result of the study was showed that 1) There was misconception both of the students’ drawing test and the students’ understanding concept where as the each percentages were 31,19% and 31,42%; 2) Students’ concept understanding based on the test was understood/ known concept with percentage 39,41%; 3) The rate of vertebrata body structure concept which made by students’ drawing were not reprecentive with percentage 40,47%; 4) The correlation between misconception through the drawing test with test of vertebrata body structure understanding is not directly proporsional which means the result of the test of students’ understanding concept is well than the result of students’ drawing.
ABSTRAK
Miskonsepsi dapat digambarkan sebagai suatu kondisi dimana mahasiswa memiliki suatu konsep yang diyakininya benar namun sebenarnya menyimpang dari konsepsi para ahli biologi. Kondisi seperti ini terjadi pada mahasiswa tadris biologi IAIN Palangkaraya jika dilihat dari pekerjaan mahasiswa dalam bentuk gambar. Evaluasi analisis komponen terhadap gambar dapat digunakan untuk mengidentifikasi dan mengungkap kesalahan konsep yang dimiliki mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk 1) Mengindikasi ada/tidaknya miskonsepsi pada konsep gambar dan pemahaman konsep struktur tubuh vertebrata yang dibuat oleh mahasiswa program studi Tadris Biologi IAIN Palangkaraya; 2) Mendeskripsikan pemahaman mahasiswa mengenai konsep struktur tubuh vertebrata; 3) Mendeskripsikan miskonsepsi mahasiswa terhadap konsep gambar struktur tubuh vertebrata; 4) Mendeskripsikan kaitan antara miskonsepsi pada konsep gambar struktur tubuh vertebrata dengan pemahaman konsep struktur tubuh vertebrata.
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dan jenis penelitian yang digunakan adalah studi kasus. Data penelitian diperoleh melalui tes menggambar struktur tubuh vertebrata, tes pemahaman konsep dan pengisian angket. Penelitian dilaksanakan di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya dengan jumlah responden sebanyak 78 mahasiswa program studi pendidikan biologi yang terdiri dari mahasiswa semester III, V dan VII pada bulan November 2017.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Adanya miskonsepsi baik pada pekerjaan menggambar mahasiswa maupun jawaban tes pemahaman konsep dimana nilai persentase keduanya yaitu 31,19% dan 31,42%; 2) Pemahaman konsep mahasiswa berdasarkan tes pemahaman konsep ialah paham/tahu konsep dengan persentase sebesar 39,41%; 3) Rata-rata konsep gambar struktur tubuh vertebrata yang dibuat mahasiswa ialah gambar tidak representatif dengan persentase 40,47%; 4) Keterkaitan antara miskonsepsi melalui tes menggambar dengan tes pemahaman konsep struktur tubuh vertebrata ialah tidak berbanding lurus yang artinya hasil tes pemahaman konsep mahasiswa lebih baik daripada hasil pekerjaan menggambar mahasiswa.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Vertebrata; Minkosepsi |
Subjects: | 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0608 Zoology > 060809 Vertebrate Biology |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Biologi |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 31 Jan 2019 02:46 |
Last Modified: | 31 Jan 2019 02:46 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1310 |
Actions (login required)
View Item |