Effect of Think Talk Write (TTW) strategy toward writing ability of the eighth graders at SMPN-4 Danau Sembuluh

Susanti, Yoyi Sanusita (2017) Effect of Think Talk Write (TTW) strategy toward writing ability of the eighth graders at SMPN-4 Danau Sembuluh. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Yoyi Sanusita - 1301120915.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was aimed at investigating: the effect of think talk write (TTW) strategy toward descriptive writing of SMPN-4 Danau Sembuluh. The study applied quantitative research with Quasy Experimental design. The writer designed the lesson plan, conducted the treatment and observed the students’ score by pretest and posttest. The population of study was the Eighth Grade students at SMPN-4 Danau Sembuluh, which consisted of two classes. The writer took all students of two classes as the sample of the study. The sample was determined using clustering sampling technique.
The result of the study shows that the students’ obtained scores of writing test from the experimental group (taught using TTW strategy) and the students obtained score from the control group (taught without using TTW strategy) are significantly different. It was based on the data from pretest and posttest, the writer analyzed the data using ttest formula to test the hypothesis stated based on the result of analysis, it was calculated by using SPSS 16.00 program. It was found the significant probability (sig.2-tailed) was 0.004. The result was 0.004< 0,05, it means that Ha is accepted and H0 is rejected. From the result of testing hypothesis using calculation of t-test showed that TTW strategy is effective toward descriptive writing score of eight Grade Students of SMPN-4 Danau sembuluh. Besides the result of analysis data of ttest above, the writer found some result that support the data. First, TTW Strategy was effect in terms of improving the students’ English writing score. Second, TTW strategy can motivate students in teaching learning process.The last, TTW strategy gave the students can answer both literal and inferential writing types. It indicated the test was suitable for eight grade student of junior high school. Finally, this study is recommended for the teacher to use the TTW strategy for teaching English in writing especially description.

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengukur pengaruh Penggunaan TTW strategi terhadap nilai pemahaman menulis pada siswa kelas delapan di SMPN-4 Danau Sembuluh. Penelitian ini menerapkan penelitian kuantitatif dengan desain Kuasi Eksperimental. Penulis menyusun rencana pembelajaran, memberikan perlakuan dan mengobservasi skor siswa dengan Pra-uji dan Pasca-uji. Populasi dari studi ini adalah murid kelas delapan (VIII) SMPN-4 Danau Sembuluh yang tediri dari 2 kelas. Penulis memilih seluruh kelas tujuh yaitu VIII-A dan VIII-C sebagai sample. Sample tersebut ditentukan dengan menggunakan teknik claustering sampling.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai yang diperoleh siswa dari kelompok eksperimen (diajarkan menggunakan strategi TTW) dan siswa memperoleh skor dari kelompok kontrol (diajarkan tanpa menggunakan strategi TTW) berbeda secara signifikan. Berdasarkan data dari pretest dan posttest, penulis menganalisis data dengan menggunakan rumus independent sample T-test untuk menguji hipotesis yang telah ditetapkan berdasarkan hasil analisis, dihitung dengan menggunakan alat hitung program SPSS 16.00. Ditemukan probabilitas signifikan (sig.2-tailed) adalah 0.004. Hasilnya adalah 0,004<0,05, artinya Ha diterima dan H0 ditolak. Dari hasil pengujian hipotesis dengan menggunakan perhitungan t-test menunjukkan bahwa strategi TTW efektif terhadap skor penulisan deskriptif delapan siswa kelas SMPN-4 Danau sembuluh. Selain hasil analisis data ttest diatas, penulis menemukan beberapa hasil yang mendukung data. Pertama, Strategi TTW berpengaruh dalam hal meningkatkan nilai tulisan bahasa Inggris siswa. Kedua, strategi TTW dapat memotivasi siswa dalam proses belajar mengajar. Strategi TTW terakhir memberi siswa dapat menjawab jenis tulisan literal dan inferensial. Ini menunjukkan bahwa tes ini cocok untuk siswa kelas VIII SMP. Akhirnya, penelitian ini disarankan agar guru menggunakan strategi TTW untuk pengajaran bahasa Inggris secara tertulis terutama deskripsi.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Strategi Think Talk Writing (TTW)
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 12 Nov 2018 03:09
Last Modified: 12 Nov 2018 03:09
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1257

Actions (login required)

View Item View Item