Analysis of code mixing by learner in their daily activity

Janah, Umratul (2017) Analysis of code mixing by learner in their daily activity. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Umratul.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was aimed in analysis of code mixing English-Indonesia in learner daily activity at Ma’had Al-Jami’ah IAIN Palangka Raya. Two research questions were formulated in this study. (1) What kind of code mixing used by students in their daily activity; (2) What are the reasons behind mixing English-Indonesian by EFL students;
This study was case study with qualitative approach. For the data collection, it was used the instruments such as documentation by using audio recorder, then it was transcribed to be analyzed, questionnaire equipment with questionnaire guidlines, and interview equipped with interview guideline. To analyze the data, it was through the techniques: data collection, data display, data reduction, and conclusion/drawing. For the data endorsement, it was used triangulation technique.
The result showed that: first, among five kinds of code-mixing , words insertion code mixing is often used by EFL students in ma’had Al jami’ah then others, because it depends on how their dominance in mastering both languages, because they dominance to their first language (Indonesia) they have some problems to utter it in English also, students are forget about the will be said. Then, hybrid insertion, it happened because when they speaks English their mother tongue is the most problem to produce the sentences, so when they speak it will be affected their utterance in English.
Second, There are some reasons that make students used code-mixing in their daily activity. First, because language dominance factors would be the most influential factors for the reasons why students mix their languages. Second, they used code mixing based on the situational and their roles in community, in this case, the often use code mixing depends on they talk to.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis percampuran kode bahasa Inggris ke Indonesia dalam aktivitas harian mahasiswa di Ma'had Al-Jami'ah IAIN Palangka Raya. Dua pertanyaan penelitian dirumuskan dalam penelitian ini. (1) Jenis pencampuran kode apa yang digunakan oleh siswa dalam kegiatan sehari-hari; (2) Apa alasan dibalik pencampuran bahasa Inggris-Indonesia oleh Mahasiswa.
Penelitian ini merupakan studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Untuk pengumpulan data, digunakan instrumen seperti dokumentasi dengan menggunakan perekam suara, kemudian ditranskripsi untuk dianalisis, peralatan kuesioner dengan pedoman kuesioner, dan wawancara dilengkapi dengan pedoman wawancara Untuk menganalisis data, digunakan teknik antara lain: pengumpulan data, display data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Untuk pengabsahan data, digunakan teknik triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: pertama, di antara lima jenis kode pencampuran, penyisipan kata-kata sering digunakan oleh siswa EFL di ma'had Al jami'ah, hal ini dokarenakan, karena tergantung pada bagaimana mereka dalam menguasai kedua bahasa (Inggris-Indonesia), karena pengaruh bahasa pertama mereka (Indonesia) mereka memiliki beberapa masalah untuk diucapkan dalam bahasa Inggris, siswa terkadang lupa kata-kata yang akan dikatakan. Kemudian, penyisipan imbuhan, hal itu terjadi karena ketika mereka berbicara bahasa Inggris, bahasa ibu mereka adalah masalah yang paling banyak dalam membuat kalimat, jadi ketika mereka berbicara, hal itu akan mempengaruhi ucapan mereka dalam bahasa Inggris.
Kedua, Ada beberapa alasan yang membuat siswa menggunakan pencampuran kode dalam aktivitas kesehariannya. Pertama, karena faktor penguasaan bahasa akan menjadi faktor yang paling berpengaruh karena alasan mengapa siswa mencampuradukkan bahasa mereka. Kedua, mereka menggunakan pencampuran kode berdasarkan situasi dan peran mereka dalam masyarakat, dalam hal ini penggunaan mixing kode sering bergantung pada lawan bicara mereka.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: campur kode;
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200405 Language in Culture and Society (Sociolinguistics) > 20040501 Language Varieties (incl. Code Mixing, Code Switching)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 30 Oct 2018 02:39
Last Modified: 30 Oct 2018 02:39
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1249

Actions (login required)

View Item View Item