Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap sikap ilmiah peserta didik pada materi protista kelas X MIPA SMAN 5 Palangka Raya Tahun Pelajaran 2016/2017

Naimah, Siti (2017) Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap sikap ilmiah peserta didik pada materi protista kelas X MIPA SMAN 5 Palangka Raya Tahun Pelajaran 2016/2017. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Siti Naimah - 1201140310.pdf

Download (2MB)

Abstract

This research aims to know : (1) is there the difference between students' scientific attitude that were taught by using guided inquiry learning model with the students that were taught by direct learning model, (2) is there the difference between students’ cognitive learning results that were taught by using guided inquiry learning model with the students that were taught by direct learning model.
This research used two group pretest-postest design program model. The used instrument is questionnaire of students’ scientific attitude and students’ cognitive learning test. The research’s populations is grade X semester 1 SMAN 5 Palangka Raya academic year 2016/2017, the research sample are 29 students from grade X MIPA 2 as experiment class and 28 students from grade X MIPA1 as control class. The analysis data of students’ scientific attitude questionnaire and pretest-posttest THB used SPSS Program version 21.0 for windows.
The research’s result showed that : (1) there is not the significant difference between students’ scientific attitude that were taught by using guided inquiry learning model with the students that were taught by direct learning model on significant level 0,189. So, there is not influence of guided inquiry learning model towards students’ scientific attitude on Protista material at grade X MIPA SMAN 5 Palangka Raya academic year 2016/2017. (2) there is not significant difference between students’ cognitive learning results which were taught by using guided inquiry learning model with the students that were taught by direct learning model on significant level 0,929. So, there is not influence of guided inquiry learning model towards students’ cognitive learning result on Protista material at grade X MIPA SMAN 5 Palangka Raya academic year 2016/2017.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) ada atau tidaknya perbedaan sikap ilmiah antara peserta didik yang belajar dengan model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan model pembelajaran langsung pada materi Protista, (2) ada atau tidaknya perbedaan hasil belajar kognitif antara peserta didik yang belajar dengan model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan model pembelajaran langsung pada materi Protista.
Penelitian ini menggunakan model rancangan Two Group Pretest-Postest Design. Instrumen yang digunakan adalah angket sikap ilmiah peserta didik dan tes hasil belajar kognitif peserta didik. Populasi penelitian adalah kelas X semester 1 SMAN 5 Palangka Raya Tahun Ajaran 2016/2017, sampel penelitian adalah kelas X MIPA 2 berjumlah 33 orang sebagai kelas eksperimen dan kelas X MIPA 1 berjumlah 31 orang sebagai kelas kontrol. Analisis data angket sikap ilmiah peserta didik dan pretes dan postes THB menggunakan program SPSS versi 21.0 for windows.
Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) Berdasarkan analisis uji hipotesis sikap ilmiah peserta didik menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan antara sikap ilmiah peserta didik menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing dan sikap ilmiah peserta didik menggunakan model pembelajaran langsung pada taraf signifikansi 0,05 dengan nilai sig* 0,189 > 0,05, dengan skor rata-rata kelas eksperimen adalah 123,76 dan kelas kontrol adalah 115,90. (2) Analisis uji hipotesis menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar peserta didik kelas eksperimen dari hasil postes pada materi Protista dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terimbing dibandingkan dengan hasil belajar peserta didik kelas kontrol dengan menggunakan model pembelajaran langsung. Hal ini dapat dilihat berdasarkan α = 0,05 lebih kecil dari nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,929 untuk postes hasil belajar kognitif siswa, dengan nilai rata-rata kelas eksperimen adalah 70,90 sedangkan kelas kontrol adalah 69,29.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: model pembelajaran inkuiri
Subjects: 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0699 Other Biological Sciences > 069999 Biological Sciences not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Biologi
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 25 Oct 2018 03:28
Last Modified: 25 Oct 2018 03:28
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1234

Actions (login required)

View Item View Item