Rezita, Rezky (2017) Pembelajaran pendidikan agama islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN 11 Langkai Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
SKRIPSI Rezky Rezita - 1301111803.pdf Download (1MB) |
Abstract
Pendidikan merupakan awal yang sangat penting untuk seorang anak, karena melatih mereka untuk membaca baik, mengasah kemampuan berhitung serta siapapun dari berbagai kalangan dan golongan. Rumusan masalah adalah:1) bagaimana pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN 11 Langkai Palangka Raya? 2) Apa saja faktor pendukung dan penghambat dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN Langkai 11 Palangka Raya?. Tujuan penelitian untuk mengetahui:1)untuk mendeskripsikan pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN 11 Langkai Palangka Raya,2) untuk mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN 11 Langkai Palangka Raya.
Metode yang digunakan menggunakan metode kualitatif. Subjek dalam penelitian adalah guru PAI dan siswa ABK, sedangkan objek dalam penelitian adalah pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus, sedangkan informan dalam penelitian adalah pendamping, orang tua dan guru yang dianggap master inklusi.Data dikumpulkan berdasarkan wawancara, observasi dan dokumentasi.
Hasil penelitian menyimpulkan bahwa:1)Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada siswa berkebutuhan khusus di SDN 11 Langkai Palangka Raya tetap terlihat seperti aktiftas belajar mengajar pada umumnya yang tidak berbeda dengan pembelajaran di sekolah pada umumnya. Pada saat pembelajaran berlangsung, siswa berkebutuhan khusus ada yang masih didampingi oleh pendamping dan ada juga yang tidak di damping lagi, dan bagi siswa yang tidak di damping lagi saat dikelas maka guru akan mengarahkan dengan kemampuan yang sangat terbatas dalam bidang ABK.2) Faktor pendukung dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 11 Langkai Palangka Raya: dukungan orang tua, guru akan mengarahkan dengan sabar, adanya pendamping ABK,keberadaan sekolah di dukung oleh pemerintah,peran siswa yang saling menghargai satu sama lain. Faktor penghambat dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam: tidak adanya guru khusus ABK, tidak adanya sarana dan prasaran khusus ABk, tidak adanya buku penunjang khusus ABK.
ABSTRACT
Education is the Important beginning For a children, because train them to good read, sharpen counting skill and also for everyone from every kind and group. Many school build to become a place or medium education for children, without exception for retarded students. Nowadays , education can be take for everyone including retarded students, inclusive education as the solution for happen discrimination for retarded students to take a worth.
The problem of the study are:1) how the learning of Islamic education for retarded students at SDN 11 Langkai Palangka Raya? 2) what are supported and cumberer factors in learning of Islamic education on retarded students at SDN 11 langkai palangka Raya?, The purpose of this research to know: 1) Describe the learning of Islamic education on retarded students at SDN 11 Langkai palangka Raya.2) Describe the supported and cumberer the factor in the learning of Islamic education on retarded students at SDN 11 Langkai palangka Raya.
The method that researcher used is qualitative method. The subject of this research was Islamic education teacher and retarded students, while object of this research was the learning of Islamic education on retarded students, while informan in this research were the assistance, parents and teachers who mastered in inclution, the research done on 09 August 2017 at SDN 11 Langkai Palangka Raya. Data collected by interview, observation and documentation.
The result of this research concluded that : 1) learning of Islamic education on retarded students at SDN 11 Langkai Palangka Raya seem like the learning activity as usual with no different with the learning at school generally, when the learning process happen, some retarded students still needed the assistance and some of them not need it, and for the students who assistance in class the teacher direct the students with limited skill in retarded students field. 2) The supported factor in learning Islamic education at SDN 11 Langkai Palangka Raya was the parents support, teacher direct the students patiently, there were assistance for retarded students, school was supported by the government, role of students to respect each other. The cumberer factor on Islamic education were: there was nohing teacher speciality for retarded students, there was no special infrastructure for retarded students, there was nothing a special book for retarded students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | siswa berkebutuhan khusus; pembelajaran PAI |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130312 Special Education and Disability |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 12 Oct 2018 02:55 |
Last Modified: | 12 Oct 2018 02:55 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1213 |
Actions (login required)
View Item |