Penerapan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) terhadap hasil belajar fisika pada materi karakteristik zat

Ratnasari, Ratnasari (2017) Penerapan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) terhadap hasil belajar fisika pada materi karakteristik zat. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Abstrak.pdf

Download (720kB)
[img] Text
BAB I-V.pdf

Download (1MB)

Abstract

Substance Properties Material was a material that was deemed difficult by the students because it was a ot of memorization which leads to a deeper understanding of the concept related to substance properties and substance changes. Learning on the substance properties using the speech method was not enough to provide the student understanding, so it was necessary to use discourse and demonstration in the learning process. This research aimed to determine the student learning mastery after implementing CIRC and to determine the affective assessments of students in the learning process and to recognize the learning management during the learning process.
This research was descriptive research, which research sample was the first semester of grade VIIA MTs Darul Amin Palangka Raya academic year 2016/2017. The instruments used were the students’ physics test, the students’ affective assessment sheets and the learning management sheets.
The student learning mastery data was obtained after the subject matter of subtance properties were taught by implementing CIRC, while the students’ affective assessment and learning management data were obtained from every learning process.
The result of data analysis showed that the mastery of students’ physics learning results after implementing CIRC individually have 23 students’ mastery (85.18%) and 4 students were not students’ mastery (14.82%). The matery results of Special learning Purpose were 19 (79.17%) of students’ mastery and 5 (20.83%) of non students’ mastery.
The affective student assessment average result of three meetings was 3.07 (good). The average result of learning management by implementing CIRC at three meetings was 91.6% (good).

ABSTRAK

Materi Karakteristik Zat merupakan materi yang dianggap sulit oleh siswa karena materi ini banyak ingatan mengarah pada pemahaman konsep yang lebih mendalam mengenai sifat-sifat zat, perubahan wujud zat. Pembelajaran pada materi karakteristik zat dengan menggunakan metode ceramah belum cukup memberikan pemahaman kepada siswa, sehingga dirasa perlu mengggunakan media wacana dan demonstrasi pada proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui ketuntasan hasil belajar siswa setelah dilakukan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif CIRC dan untuk mengetahui penilaian afektif siswa dalam proses pembelajaran serta untuk mengetahui pengelolaan pembelajaran selama proses belajar mengajar.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif, dengan sampel penelitian adalah kelas VIIA semester I MTs Darul Amin Palangka Raya tahun ajaran 2016/2017. Instrumen yang digunakan adalah tes ketuntasan hasil belajar fisika siswa, lembar penilaian afektif siswa dan lembar pengelolaan pembelajaran. Data tes ketuntasan hasil belajar fisika diperoleh setelah materi pokok karakteristik zat diajarkan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif CIRC, sedangkan penilaian afektif siswa dan data pengelolaan pembelajaran diperoleh pada setiap proses pembelajaran.
Hasil analisis data menunjukkan bahwa ketuntasan hasil belajar fisika siswa setelah pembelajaran menggunakan model pembelajaran CIRC secara individu terdapat 23 orang siswa yang tuntas (85,18%) dan 4 orang siswa yang belum tuntas (14,82%). Hasil ketuntasan TPK terdapat 19 TPK (79,17%) yang tuntas dan 5 TPK yang tidak tuntas (20,83%). Hasil rata-rata pengamatan afektif siswa pada skor indikator sikap adalah sebesar 3,07 (baik). Hasil rata-rata pengelolaan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran CIRC dari tiga pertemuan adalah sebesar 91,6 % (baik).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Model Pembelajaran CIRC;Hasil Belajar
Subjects: 06 BIOLOGICAL SCIENCES > 0699 Other Biological Sciences > 069999 Biological Sciences not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Fisika
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 12 Oct 2018 02:34
Last Modified: 12 Oct 2018 02:34
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1211

Actions (login required)

View Item View Item