The effect of silent demonstration on writing skill at the seventh graders of MTS An-Nur Palangka Raya

Ratna, Ratna (2017) The effect of silent demonstration on writing skill at the seventh graders of MTS An-Nur Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (526kB)
[img] Text
BAB I-V.pdf

Download (968kB)

Abstract

This study aimed at measuring the effectiveness of silent demonstration to improve students’ understanding on writing a procedure text in the seventh grade students of MTs An-Nur in the academic year of 2016/2017 Palangka Raya.
Research design of the study was quasi-experimental using non-randomized experiment and control, pre-tes and post-test design, used quantitative approach in finding out the answer of the problem of the study. For the result instrument, it was used observation, test and documentation. The population of this research was the seventh grade students of MTs An-Nur Palangka Raya. The research method was an experimental research, which conducted in two classes; the experimental group (VII A) and control group (VII B). The VII A was taught by using silent demonstration, while the VII B was taught without silent demonstration. The writer gave writing test to gather the data. There were two test; pre test and post test. The formula that was used to analyze the data was t-test. Subjects in this study were students VIIA and VIIB MTs An-Nur Palangkaraya totaling 68 people. With details VIIa class numbered 36 students and VIIB class numbered 32 students. It was used to determine whether there was a significance difference between students’ score in experimental group and students’ score in control group.
The result of t- testing manual calculation showed that calculation tobserved was greater than the ttable 5% and lower at 1% significant level or 1.66827<10.038>2.384. The result of t- testing using SPSS showed that the calculation tobserved was greater than the ttable 5% and lower at 1% significant level or 1.66827<10.821>2.384. It means that Ha was accepted and Ho was rejected. Since t-test score was higher than the t-table, silent demonstration was effective method in improving students’ procedure writing in MTs An-Nur Palangka Raya. Based on the finding, the writer assumes that silent demonstration can be used as one of alternative method in the teaching of procedure writing.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur efektifitas demonstrasi diam untuk meningkatkan pemahaman siswa tentang penulisan teks prosedur pada siswa kelas tujuh MTs An-Nur pada tahun akademik 2016/2017 Palangka Raya.
Desain penelitian dari penelitian ini adalah kuasi eksperimental dengan menggunakan eksperimen dan kontrol acak non-acak, pra-tes dan desain post-test, menggunakan pendekatan kuantitatif untuk mengetahui jawaban masalah penelitian. Untuk instrumen hasil, digunakan observasi, uji dan dokumentasi. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas tujuh MTs An-Nur Palangka Raya. Metode penelitiannya adalah penelitian eksperimental, yang dilakukan di dua kelas; kelompok eksperimen (VII A) dan kelompok kontrol (VII B). VII A diajar dengan demonstrasi diam, sedangkan B VII diajarkan tanpa demonstrasi diam. Penulis memberikan tes tulis untuk mengumpulkan data. Ada dua tes; pre test dan post test. Rumus yang digunakan untuk menganalisa data adalah t-test. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa VIIA dan VIIB MTs An-Nur Palangkaraya sebanyak 68 orang. Dengan rincian kelas VIIa berjumlah 36 siswa dan kelas VIIB berjumlah 32 siswa. Ini digunakan untuk menentukan apakah ada perbedaan yang signifikan antara skor siswa dalam kelompok eksperimen dan skor siswa pada kelompok kontrol.
Hasil perhitungan manual t-test menunjukkan bahwa perhitungan yang diperoleh lebih besar dari ttabel 5% dan rendah pada level signifikan 1% atau 1,66827 <10.038> 2.384. Hasil uji coba dengan menggunakan SPSS menunjukkan bahwa perhitungan yang diperoleh lebih besar dari pada ttabel 5% dan rendah pada tingkat signifikan 1% atau 1,66827 <10.821> 2.384. Artinya Ha diterima dan Ho ditolak. Karena nilai t-test lebih tinggi dari t tabel, demonstrasi diam merupakan metode yang efektif dalam memperbaiki penulisan prosedur siswa di MTs An-Nur Palangka Raya. Berdasarkan temuan tersebut, penulis mengasumsikan bahwa demonstrasi diam dapat digunakan sebagai salah satu metode alternatif dalam pengajaran penulisan prosedur.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: keterampilan menulis
Subjects: 19 STUDIES IN CREATIVE ARTS AND WRITING > 1903 Journalism and Professional Writing > 190303 Technical Writing
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 11 Oct 2018 05:58
Last Modified: 11 Oct 2018 05:58
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1210

Actions (login required)

View Item View Item