Meningkatkan keterampilan proses sains menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbng peserta didik kelas XI IPA MA Muslimat NU Palangka Raya

Solehah, Normi (2017) Meningkatkan keterampilan proses sains menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbng peserta didik kelas XI IPA MA Muslimat NU Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I-V.pdf

Download (867kB)

Abstract

This study aims to find out (1) the implementation of learning by using guided inquiry learning model, (2) science process skills using guided inquiry learning model, and (3) student's response to guided inquiry learning model.
This research uses quantitative descriptive method, with pre-experimental and one-shot case study. The instruments used are learning management observation sheets, science process skill observation sheets and student response questionnaires. The study population is class XI MA Muslimat NU Palangka Raya, the sample of research is the students of class XI IPA amounted to 44 people.
The results showed that: (1) the implementation of learning using guided inquiry model with 3.68% result belongs to the criteria of learning management is very good (2) science process skill in first cycle 56,41% with enough category, second cycle 74,35 % with good category and third cycle 89,74% showed very good category (2) learners' response to learning using guided inquiry model categorized good enough with percentage which answer positive equal to 62,5%, thus hence skill of science process learners class XI IPA MA Muslimat NU Palangka Raya is said to increase.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) keterlaksanaan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing, (2) keterampilan proses sains dengan menggunakan model pembelajara inkuiri terbimbing, dan (3) respon peserta didik terhadap model pembelajaran inkuiri terbimbing.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif, dengan jenis penelitian yaitu pre-eksperimental serta desain one-shot case study. Instrumen yang digunakan adalah lembar pengamatan pengelolaan pembelajaran, lembar observasi keterampilan proses sains dan angket respon peserta didik. Populasi penelitian adalah kelas XI MA Muslimat NU Palangka Raya, sampel penelitian adalah siswa kelas XI IPA berjumlah 44 orang.
Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) keterlaksanaan pembelajaran dengan menggunakan model inkuiri terbimbing dengan hasil 3,68% tergolong dalam kriteria pengelolaan pembelajaran sangat baik (2) keterampilan proses sains pada siklus pertama 56,41% dengan kategori cukup, siklus kedua 74,35% dengan kategori baik dan siklus ketiga 89,74% menunjukan kategori sangat baik (2) respon peserta didik terhadap belajar menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing dikategorikan cukup baik dengan persentase yang menjawab positif sebesar 62,5%, dengan demikian maka keterampilan proses sains peserta didik kelas XI IPA MA Muslimat NU Palangka Raya dikatakan meningkat.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: model pembelejaran, sains
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Biologi
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 09 Oct 2018 02:12
Last Modified: 09 Oct 2018 02:12
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1183

Actions (login required)

View Item View Item