Affective, cognitive and psychomotoric domains in student book “bahasa inggris” for grade XI Senior High School

Agustin, Melinda (2017) Affective, cognitive and psychomotoric domains in student book “bahasa inggris” for grade XI Senior High School. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI MELINDA AGUSTIN - 1301120894.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was aimed at investigating: (1) the relevance between the materials in the student book entitled “Bahasa Inggris” for grade XI senior high school and the core and basic competences in the 2013 curriculum in term of affective domain, (2) the relevance between the materials in the student book entitled “Bahasa Inggris” for grade XI senior high school and the core and basic competences in the 2013 curriculum in term of cognitive domain, (3) the relevance between the materials in the student book entitled “Bahasa Inggris” for grade XI senior high school and the core and basic competences in the 2013 curriculum in term of psychomotor domain.
The study was descriptive study with qualitative approach. For the data collection, the researcher used the checklist instrument. The subject of this study was English Student Book Entitled “Bahasa Inggris” for Grade XI Senior High School which is published by Ministry of Education and Culture of Indonesia.
The data was taken using table checklist. To analyze it, it was through the techniques: classifying the materials, collecting the data, identifying the differences and similarities, and evaluating the materials. The results showed that: (1) The relevance of materials in that textbook is categorized “Good” in term of affective domain. (2) The relevance of materials in that textbook is categorized “Good” in term of cognitive domain. (3) The relevance of materials in that textbook is categorized “Fair” in term of psychomotor domain. From the research findings, the researcher suggests the book writer to increase and improve the materials in this book, especially in term of psychomotor domain. For the book users, the researcher recommended them to use this book. The researcher also hopes the government to regularly evaluate to the implementation of the 2013 curriculum, and for the other researcher to continue this research for the next chapters, especially on chapter 6 until 10.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengivestigasi: (1) hubungan antara materi-materi dalam buku siswa yang berjudul “Bahasa Inggris” untuk kelas XI SMA dan kompetensi inti dan kompetensi dasar dalam kurikulum 2013 dalam istilah ranah afektif, (2) hubungan antara materi-materi dalam buku siswa yang berjudul “Bahasa Inggris” untuk kelas XI SMA dan kompetensi inti dan kompetensi dasar dalam kurikulum 2013 dalam istilah ranah kognitif, (3) hubungan antara materi-materi dalam buku siswa yang berjudul “Bahasa Inggris” untuk kelas XI SMA dan kompetensi inti dan kompetensi dasar dalam kurikulum 2013 dalam istilah ranah psikomotor.
Penelitian ini adalah penelitian bersifat diskriptif dengan pendekatan kualitatif. Untuk pengumpulan data dalam peneliti menggunakan instrumen ceklis. Subyek penelitian ini adalah buku siswa yang berjudul “Bahasa Inggris” untuk kelas XI SMA yang diterbitkan oleh Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Data tersebut ditetentukan dengan menggunakan teknik ceklis. Untuk menganalisis data, digunakan teknik antara lain: menggolongkan materi-materi, mengumpulkan data, mengidentifikasi perbedaan dan persamaan, dan mengevalusi materi-materi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) hubungan materi-materi dalam buku teks ini berkategori “Baik” dalam istilah ranah afektif. (2) hubungan materi-materi dalam buku teks ini berkategori “Baik” dalam istilah ranah kognitif. (3) hubungan materi-materi dalam buku teks ini berkategori “Cukup” dalam istilah ranah psikomotor. Dari penemuan tersebut, peneliti menyarankan untuk penulis buku agar meningkatkan dan mengembangkan materi-materi yang ada di dalam buku ini, tepatnya dalam istilah ranah psikomotor. Untuk pengguna buku ini peneliti sangat menganjurkan untuk menggunakan buku ini. Peneliti juga berharap pemerintah rutin dalam mengevaluasi penerapan kurikulum 2013 dan untuk peneliti selanjutnya agar melanjutkan penelitian ini untuk bab berikutnya yaitu bab 6 sampai 10.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: afektif; kognitif; analisis konten; psikomotor; analisis buku teks dan kurikulum
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130202 Curriculum and Pedagogy Theory and Development
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 02 Oct 2018 04:18
Last Modified: 02 Oct 2018 04:18
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1158

Actions (login required)

View Item View Item