An analysis of the appropriateness of junior high school english textbook entitled when english rings a bell for VIII Grade Based On BSNP Criteria

Arianingih, Maya (2017) An analysis of the appropriateness of junior high school english textbook entitled when english rings a bell for VIII Grade Based On BSNP Criteria. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI MAYA ARIANINGSIH.pdf

Download (1MB)

Abstract

It is widely accepted that in the teaching and learning process, textbooks play an important role. It provides a guide or a road map for the learners which offer expected behaviors that they have to perform. Because of the various textbooks provided, teacher must establish a textbook which is appropriate with the learners’ need. In addition, many English textbooks are available out there, selecting the most suitable one is the problem.
This study was aimed: (1) to examine whether the textbook used by eighth grade students of Junior High School is appropriate, (2) to examine in what way the English textbook used by eighth grade students of Junior High School is appropriate, (3) to discover how textbook used by eighth grade students of Junior High School fulfill the criteria of a good textbook suggested by BSNP. This study was descriptive with qualitative approach. The instrument used to collect the data is observation in the form of checklist. A checklist was made adapted from BSNP (2011) framework for textbook evaluation. In the data analysis technique, the precentage of criteria fulfillment was calculated by dividing the total of criteria points which were met in a textbook for each sub aspects with the total of criteria points in each sub aspect. It was then multiplied by 100%.
The results of this study showed that of the overall average aspects, When English Rings a Bell for VIII Grade is appropriate to be used in teaching learning process. The textbook achieved the fulfillment score of relevance of the materials to the curriculum (83%), material accuracy (83%), language appropriateness (83%), presentation technique (100%), and teaching and learning technique (100%). Two other sub aspects have not been categorized as appropriate namely supporting learning materials (50%) and presentation coverage (55%) as long as they are still in sufficient criteria. Then, the textbook is generally considered as a fair textbook since the average score of fulfillment is 79% meaningful the textbook must be improved. Thus, it can be concluded that textbook is still suitable to be used in order to help the teaching learning process in the classroom with the help of other sources.

ABSTRAK

Sudah diterima secara luas bahwa dalam proses belajar mengajar, buku memainkan peran penting. buku menyediakan panduan atau peta jalan bagi peserta didik yang menawarkan perilaku yang diharapkan yang harus mereka lakukan. Karena berbagai buku teks yang tersedia, guru harus menetapkan buku yang sesuai dengan kebutuhan peserta didik. Selain itu, banyak buku bahasa Inggris tersedia di luar sana, memilih yang paling sesuai adalah masalahnya.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengkaji apakah buku teks yang digunakan oleh siswa kelas VIII SMP sesuai, (2) untuk memeriksa dengan cara apa buku teks bahasa Inggris yang digunakan oleh siswa kelas VIII SMP sesuai, (3) untuk mengetahui bagaimana buku teks yang digunakan oleh siswa kelas VIII SMP memenuhi kriteria buku teks yang bagus yang disarankan oleh BSNP. Penelitian ini bersifat deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah observasi dalam bentuk ceklis. Ceklis dibuat dari kerangka BSNP (2011) untuk evaluasi buku teks. Dalam teknik analisis data, persentase pemenuhan kriteria dihitung dengan membagi total kriteria yang terpenuhi dalam buku teks untuk setiap sub aspek dengan total kriteria pada setiap sub aspek. Kemudian dikalikan 100%
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dari keseluruhan aspek rata-rata, When English Rings a Bell untuk kelas VIII layak digunakan dalam proses belajar mengajar. Buku ini mencapai nilai pemenuhan relevansi materi dengan kurikulum (83%), keakuratan materi (83%), kelayakan bahasa (83%), teknik penyajian (100%), dan teknik pembelajaran (100%). Dua sub aspek lainnya belum dikategorikan layak yaitu materi pendukung pembelajaran (50%) dan kelengkapan penyajian (55%) selama masih masuk dalam kriteria “cukup”. Kemudian, secara umum buku teks tersebut dianggap sebagai kategori buku yang “sedang” karena rata-rata nilai pemenuhannya adalah 79% berarti buku teks harus ditingkatkan. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa buku teks masih layak untuk digunakan dalam rangka membantu proses belajar mengajar di kelas dengan bantuan sumber lain.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: evaluasi, kriteria BSNP
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 02 Oct 2018 04:07
Last Modified: 02 Oct 2018 04:07
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1156

Actions (login required)

View Item View Item