Penggunaan media audio visual mata pelajaran fikih materi haji kelas VIII di MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara

Marpuah, Marpuah (2017) Penggunaan media audio visual mata pelajaran fikih materi haji kelas VIII di MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI MARPUAH - 1201111727.pdf

Download (1MB)

Abstract

Penggunaan sarana dan prasarana media audio visual di Madrasah MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara sudah tersedia dan yang bisa dimanfaatkan sebagai media dalam kegiatan pembelajaran. khususnya pembelajaran Fikih, tetapi dalam kegiatan pembelajaran guru menggunakan media audio visual pada masa-masa tertentu. Apabila menggunakan media audio visual dalam kegiatan belajar mengajar akan mempermudah guru dalam menyampaikan pembelajaran secara efektif kepada seluruh siswa. Pembelajaran dapat lebih menarik dan dapat membangkitkan motivasi semangat belajar siswa, serta sebagai usaha untuk memudahkan siswa dalam mempelajari dan memahami pelajaran Fikih secara maksimal.
Rumusan penelitian ini adalah (a) bagaimana penggunaan media audio visual mata pelajaran Fikih materi haji kelas VIII di MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara? (b) Bagaimana kendala di dalam penggunaan media audio visual mata pelajaran Fikih materi haji kelas VIII di MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara? (c) Bagaimana solusi di dalam penggunaan media audio visual mata pelajaran Fikih materi haji kelas VIII di MTsN Muara Teweh Kabupaten Barito Utara?
Penelitian ini menggunakan metode kulitatif deskriptif. Data digali dengan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Yang menjadi subjek adalah 1 orang guru Fikih, 8 orang siswa dari 34 orang siswa kelas VIII MTsN, 1 orang kepala sekolah MTsN dan 1 orang staf TU.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) penggunaan media audio visual yang dilakukan guru ialah kegiatan persiapan sebelum menggunakan media audio visual, kegiatan pembelajaran dengan menggunakan media audio visual dan kegiatan tindak lanjut dalam penggunaan media audio visual. 2) Kendala yang dihadapi guru, ialah Ketersediaan jumlah LCD/Proyektor dan Video/Film yang dimiliki Madrasah, Kurang pahamnya guru dalam menggunakan LCD/Proyektor, ketidak sesuaian video/film dengan KI, KD, Indikator dan alat evaluasi pembelajaran. 3) solusi yang dilakukan guru ialah memberikan penjelasan dan menerangkan tentang KI, KD, Indikator dan alat evaluasi pembelajaran yang ada di dalam buku paket seorang guru Fikih seperti yang ada di RPP, samping itu pula memberikan penugasan kepada siswa setelah selesai memberikan pembelajaran serta siswa diperintahkan untuk melakukan kegiatan diskusi dan demontrasi.

ABSTRACT

The use of audio visual media facilities and infrastructure in Madrasah MTsN Muara Teweh North Barito Regency is available and that can be used as a medium in learning activities. especially Fikih learning, but in teacher learning activities using audio visual media at certain times. When using audio-visual media in teaching and learning activities will facilitate teachers in delivering effective learning to all students. Learning can be more interesting and can generate motivation spirit of student learning, as well as an effort to facilitate students in studying and understanding the jurisprudence maximally.
The formulation of this research is (a) how is the use of audio visual media of subject matter of Hajj class VIII in MTsN Muara Teweh North Barito Regency? (b) What are the constraints in using the audio visual media of the subject matter of Hajj class VIII in MTsN Muara Teweh in North Barito Regency? (c) How is the solution in the use of audio visual media subject matter of Hajj class VIII in MTsN Muara Teweh North Barito Regency?
This research uses descriptive skin method. Data were extracted by interview, observation and documentation techniques. The subjects are 1 Fikih teacher, 8 students from 34 students of grade VIII MTsN, 1 principal of MTsN and 1 staff of TU.
The results of this study indicate that: 1) the use of audio visual media by the teacher is the preparation activities before using audio visual media, learning activities by using audio visual media and follow-up activities in the use of audio visual media. 2) Constraints faced by teachers, is the availability of LCD / Projector and Video / Film owned by Madrasah, the lack of understanding of teachers in using LCD / Projector, mismatch of video / film with KI, KD, Indicator and learning evaluation tool. 3) the teacher's solution is to explain and explain about KI, KD, Indicator and learning evaluation tool that is in the book of a Fikih teacher like in RPP, beside that it also gives assignment to the students after finished giving the learning and the students are instructed to conduct discussion and demonstration activities.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Fikih; Media Audio Visual, haji
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 02 Oct 2018 04:06
Last Modified: 02 Oct 2018 04:06
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1154

Actions (login required)

View Item View Item