The teaching of writing recount text at the eighth grade student of MTSN 2 Pulang Pisau

Juliyana, Juliyana (2017) The teaching of writing recount text at the eighth grade student of MTSN 2 Pulang Pisau. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
BAB I-V.pdf

Download (537kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (883kB)

Abstract

Writing skill is one of difficult skill because the ability to write in foreign language is more complicated. It in valves many components such as structure, vocabulary, punctuation, and spelling. Writing also need time and practice to stimulate the students ‘skill and expressing their thought in to a good passage. One of the objectives in Junior High School syllabus is teaching about recount text. Recount text is one of the text which can ease students to write because it tells about events that have happened in their live. Moreover, the MTSN 2 Pulang Pisau eight grade students have good achievement in writing especially recount text. Therefore, the aim of this study is to know the teaching process, especially its use material, media, and technique in teaching writing recount text.

This research uses a descriptive qualitative method. The subject of this research is the English teacher who teacher the eight grade students. The data are collected by using observation and interview.

The findings show that the material on the first meeting was recount text about unforgettable experiences and on the second meeting was recount text about past daily activities. The media used was picture. The techniques used were picture sets, copy, examine sentences arrangement, completing, sentence combining, and parallel writing technique.

Based on the findings above, it is suggested for the teacher to find other material sources and techniques, not only use picture as media teaching, and be more manageable in allocating the time.

ABSTRAK

Ketrampilan menulis adalah salah satu ketrampilan yang sulit karena kemampuan menulis dalam bahasa asing lebih rumit. Kemampuan tersebut melibatkan komponen-komponen seperti tata bahasa, kosakata, pemberian tanda baca dan mengeja. Menulis juga membutuhkan waktu dan latihan untuk menstimulasi ketrampilan siswa dan mengungkapkan pemikiran mereka kedalam sebuah tulisan yang baik. Salah satu tujuan silabus SMP adalah pengajaran tentang teks recount. Teks recount adalah salah satu teks yang dapat mendorong siswa untuk menulis karena teks tersebut menceritakan tentang kejadian-kejadian yang terjadi didalam kehidupan mereka. Selain itu,siswa –siswa kelas VIII MTSN 2 Pulang Pisau memiliki prestasi yang baik dalam menulis khususnya teks recount. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui proses pengajaran, khususnya dengan materinya, media, dan teknik dalam pengajaran teks recount.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris yang mengajar kelas VIII. Pengumpulan data menggunakan observasi dan wawancara.
Hasil temuan menunjukkan materi pada pertemuan pertama adalah teks recount tentang pengalaman tak terlupakan dan pada pertemuan kedua adalah teks recount tentang aktivitas harian. Media yang digunakan adalah gambar. Teknik yang digunakan adalah menentukan gambar, menggandakan, memeriksa susunan kalimat, menyelesaikan, menggabung kalimat dan teknik penulisan paralel.
Berdasarkan temuan di atas, disarankan untuk guru untuk mencari sumber materi yang lain juga teknik-tekniknya, tidak hanya menggunakan gambar sebagai media pengajaran dan juga lebih bisa mengatur alokasi waktu.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kemampuan Menulis; Teks Recount
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 24 Sep 2018 03:37
Last Modified: 24 Sep 2018 03:38
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1140

Actions (login required)

View Item View Item