Mengembangkan kognitif dengan pembelajaran kooperatif tipe jigsaw materi iman kepada hari akhir di SMPN Satu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan

Hardianti, Hardianti (2017) Mengembangkan kognitif dengan pembelajaran kooperatif tipe jigsaw materi iman kepada hari akhir di SMPN Satu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I-BAB VI.pdf

Download (715kB)

Abstract

Ranah kognitif peserta didik perlu dikembangkan untuk semua mata pelajaran, termasuk mata pelajaran PAI. Bukan hal mudah untuk mengembangkan kognitif, diperlukan pembelajaran yang tepat agar mengembangkan kognitif berhasil dicapai, salah satunya pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Bagaimana pembelajaran kooperatif tipe jigsaw membuat siswa mengikuti pembelajaran dan mengembangkan kognitif siswa di SMPN Satu Atap 2 Kamipang kelas IX materi iman kepada hari akhir, hal tersebut menjadi menarik untuk diteliti lebih lanjut.
Permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah: 1) Bagaimama proses pembelajaran kooperatif tipe jigsaw materi iman kepada hari akhir di SMPNSatu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan ? dan 2) Bagaimana perkembangan kognitif siswa materi iman kepada hari akhir diSMPNSatu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan ?.Tujuan penelitian ini adalah untuk 1) Untuk memaparkan proses pembelajaran PAI materi iman kepada hari akhir dengan pembelajaran kooperatif tipe jigsaw di SMPNSatu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan dan 2) Untuk mendeskripsikan bagaimana perkembangan kognitif siswa materi iman kepada hari akhir di SMPNSatu Atap 2 Kamipang Kabupaten Katingan.
Penelitian ini menggunakan pendekatan Kualitatif Deskriptif, dengan mengambil tempat penelitian di SMPN Satu Atap 2 Kamipang. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX SMPN Satu Atap 2 Kamipang yang berjumlah 22 orang. Dalam mengumpulkan data menggunakan tekhnik wawancara, observasi dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukan bahwa 1) proses pembelajaran kooperatif tipe jigsaw materi iman kepada hari akhir sudah diterapakan dengan baik dilihat dari siswa yang mengikuti pembelajaran dengan antusias, semangat dan aktif. dan 2) pembelajaran kooperatif tipe jigsaw mampu mengembangkan kognitif siswa untuk tingkat SMP yaitu mengingat (C1), memahami (C2) dan menerapkan (C3).

ABSTRACT

The students cognitive domain needs to be developed for all subjects, including PAI subjects. Not an easy thing to develop cognitive, proper learning is needed to develop cognitive successfully achieved, which one was jigsaw type of cooperative learning. How does jigsaw type of cooperative learning make students follow the learning and developing students cognitive at Junior High School 2 Kamipang class IX material faith to the end day, it becomes interesting for further investigated
Issues raised in this study were: 1) How the learning process of jigsaw type of cooperative learning material faith to the end day at Junior High School Satu Atap 2 Kamipang Katingan Regency? and 2) How was the cognitive development of the students material faith to the end day at Junior High School Satu Atap 2 Kamipang Katingan Regency?.The purpose of this research was to 1) To describe the learning process of PAI material faith to the end day with jigsaw type of cooperative learning at Junior High School Satu Atap 2 Kamipang Katingan District and 2) To describe how the cognitive development of students material faith to the end day at Junior High School Satu Atap 2 Kamipang Katingan Regency.
This research used Qualitative Descriptive approach, by taking the research place at Junior High School Stu Atap 2 Kamipang. Subjects in this study were the students of class IX Junior High School Satu Atap 2 Kamipang which amounted to 22 people. In collecting data using interview techniques, observation and documentation.
The result of this research shows that 1) learning process of jigsaw type of cooperative learning material faith to the end day was applying well from students who follow the learning with enthusiasm, passion and active. and 2) jigsaw type of cooperative learning was able to develop students' cognitive for junior level: remembering (C1), understanding (C2) and apply (C3).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kognitif, Jigsaw
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 19 Sep 2018 04:17
Last Modified: 19 Sep 2018 04:17
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1125

Actions (login required)

View Item View Item