The effectiveness of small group discussion toward speaking skill and speaking anxiety of English Students at IAIN Palangka Raya

Saputri, Eka (2017) The effectiveness of small group discussion toward speaking skill and speaking anxiety of English Students at IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI EKA SAPUTRI - 1301120862.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of this study were (a) to measure the effect of using small group discussion on students’ speaking skill; (b) to measure the effect of using small group discussion on students speaking anxiety; (c) to measure the effect of using small group discussion on students speaking skill and speaking anxiety.
The researcher used quantitative approach with quasi-experimental design. The population of the study were the third semester students of English Education Study program at IAIN Palangka Raya. The researcher used clustering sampling and took two classes; they were speaking class A as control class and speaking class B as experimental class. Before doing the treatment, the students in experimental class were given the pretest. Then, the students taught by using small group discussion technique. At the end of the treatment, the students were given a posttest. To examine the hypothesis, One-Way ANOVA was used to analyze the data.
The result of data analysis was in multivariate test, Fvalue was 5.085 and Ftable was 3.22, Fvalue was higher than Ftable (5.085>3.22), and with significant level was lower than alpha (α) (0.004 < 0.05). It can be concluded that there was significant effect among scores of pretest, posttest, and anxiety. Then using the effect sizes by Cohen (1988), small group discussion has small effect sizes (0.271). Next, the researcher applied Post Hoc Test to answer the research problem, and the result showed that (a) speaking skill of experimental class showed the significant value (0.00 < 0.05), it means that there was significant effect of small group discussion toward students’ spaking skill; (b) speaking anxiety of experimental class showed the significant value (0.00 < 0.05), it means that there was significant effect of small group discussion toward students’ spaking anxiety; (c) there was no different effect between speaking skill and speaking anxiety, the use of small group discussion were effective on students’ speaking skill and speaking anxiety. It was based on calculation showed that the significant value was higher than alpha (0.810 > 0.05).

ABSTRAK

Tujuan dari penelittian ini adalah (a) untuk megukur efek dari penggunaan diskusi kelompok kecil pada keterampilan berbicara mahasiswa; (b) untuk megukur efek dari penggunaan diskusi kelompok kecil pada kecemasan berbicara mahasiswa; (c) untuk megukur efek dari penggunaan diskusi kelompok kecil pada keterampilan berbicara dan kecemasan berbicara mahasiswa.
Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain eksperimen semu. Populasi dari penelitian adalah mahasiswa semester tiga dari program studi Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya. Peneliti menggunakan clustering sampling dan mengambil dua kelas; yaitu speaking kelas A sebagai kelas kontrol dan kelas speaking B sebagai kelas eksperimen. Sebelum melakukan percobaan, mahasiswa dikelas eksperimen diberikan pretest. Kemudian, diajarkan menggunakan tekhnik diskusi kelompok kecil. Diakhir percobaan, mahasiswa diberikan posttest. Untuk menguji hipotesis, ANOVA satu arah digunakan untuk menganalisis data.
Hasil dari analisis di multivariat test, Fnilai adalah 5.085 dan Ftabel adalah 3.22, Fnilai lebih tinggi dari Ftabel (5.085>3.22), dan dengan level signifikan lebih rendah dari alpha (α) (0.004 < 0.05). itu dapat disimpulkan bahwa ada signifikan efek antara nilai pretest, posttest dan kecemasan. Kemudian menggunakan tolak ukur dari Cohen (1988), itu menampilkan bahwa diskusi kelompok kecil memiliki ukuran pengaruh kecil (0.271). Selanjutnya, peneliti menerapkan Post Hoc untuk menjawab rumusan masalah, dan hasilnya menampilkan bahwa (a) keterampilan berbicara dari kelas eksperimen menunjukkan nilai signifikan (0.00<0.05), itu artinya ada pengaruh signifikan dari diskusi kelompok kecil terhadap keterampilan berbicara mahasiswa; (b) kecemesan berbicara dari kelas eksperimen menunjukkan nilai signifikan (0.00<0.05), itu artinya ada pengaruh signifikan dari diskusi kelompok kecil terhadap kecemasan berbicara; (c) tidak ada perbedaan pengaruh antara keterampilan berbicara dan kecemasan berbicara, penggunaan diskusi kelompok kecil efektif pada keterampilan berbicara dan kecemasan berbicara. Itu berdasarkan pada perhitungan menampilkan nilai signifikan lebih tinggi dari alpha (0.810 > 0.05).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: diskusi kelompok kecil; keterampilan berbicara; kecemasan berbicara
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 14 Sep 2018 03:02
Last Modified: 14 Sep 2018 03:02
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1111

Actions (login required)

View Item View Item